Är Victoria’s Secret woke och härliga nu?
I natt försökte de väcka änglarna till liv igen
Timingen är ofelbar. För det är nämligen lagom till halloween som ett gammalt, malätet fjäderspöke krafsat sig upp ur graven och flaxat hela vägen till den upplysta catwalken i New York.
Jag pratar såklart om nattens hemsökelse från underklädesmärket Victoria’s Secret. Vi trodde showen var stendöd, men det är ju alltid då monstret reser sig för ett sista BU, eller hur? Samma sak kan sägas om Tyra Banks, klassisk VS-modell som i natt gjorde comeback som showens sista akt. Samtiden har försökt begrava henne, gamla tv-klipp där Tyra mobbar ätstörda tonårstjejer i programmet ”America’s next top model” har varvat internet men det är som att vi inte RÅR PÅ henne? Hon bara fortsätter gräva sig upp genom jordlagren och i natt stod hon framför oss igen, iklädd gnistrande korsett och lång, svart mantel. En outfit passande för en äkta Disneyhäxa.
Vi som sett VS-showen undrar nu: lyckades de? Alltså lyckades det cancellerade varumärket med konststycket att få människor att tro på änglar igen? De har ju gjort det förr.
Många av er har kanske glömt, eller föddes för sent, men under ett par decennier (!) var Victoria’s Secret USA:s (världens?) största underklädeskedja och en tung röst när det kom till att definiera vad som ansågs vara en äkta sexy, vacker kvinna. Märkligt nog ingick 620 000 fjädrar från hönor, fasaner och strutsar i detta. Åtminstone är det vad som krävdes till modellernas dräkter under en enda show. Men så missade man det kulturella skiftet någonstans på 2000-talet och kritiserades snart för sexism, smalhets, kulturell appropriering och ptja – allmän brist på inkludering och diversifiering.
Företagets slutgiltiga, kulturella död inträffade 2018, när dåvarande marknadschefen Ed Razek sa till Vogue att transpersoner inte hade någon plats i showen eftersom den var en fantasi. Nej, men ni förstår ju. Bara att tippa av det stinkande fjäderschabraket i närmsta öppna grav och slå dammet från handflatorna. Ding dong the witch is dead.
Fram tills i natt. Då fick vi se vad som händer när ett revanschsuget företag ber sin varumärkesavdelning att ägna sig åt nekromanti, alltså återuppväckandet av döda. Resultatet? Ett rosafärgat spektakel där det råder inflation på ord som icon, female empowerment och sexighet - whatever it means to YOU.
”Vi är tillbaka och detta är vilka är vi är nu”, påstod varumärket som 2024 vill stå för inkludering, rättvisa och diversifiering. Ord som med nöd och näppe överlevde mordet på woke och som i natt åkallades för att än en gång misshandlas av kapitalet. Till hardcore-fansens stora besvikelse, ska tilläggas. På X är man nästan lika kritisk till uppdateringen som den suraste incel är till försöken att modernisera ”Sagan om Ringen”.
Återigen är det begreppet woke och allt som ingår som får stryk. Och trots alla vingar finns inget änglaskydd i sikte. Vi får väl trösta oss med att fjädrarna numera är veganska.