”Aliens” kontroversielle pappa har lämnat oss
Surrealistiske schweizaren H R Giger blev 74 år
Sex och Satan. Ska jag sammanfatta schweizaren H.R. Gigers surrealistiska konstnärskap i två ord blir det via liderlighet och biblisk ondska. Men naturligtvis var hans livslånga karriär djupare än så. 74-åringen, som dog i måndags efter ett fall utför en trappa, sysslade även med att designa utomjordingar.
För den stora massan är han känd som pappan till det syradroppande monstret i ”Alien”, en av filmvärldens läskigaste karaktärer. För mig är han ett tyngre namn inom hårdrocken. När han 1985 tillät landsmännen Celtic Frost att använda sig av målningen ”Satan 1”, där vår vän Lucifer poserar med en plågad Jesus i näven, öppnade han helvetesporten till den extrema rockens mörkaste estetik.
Defekta bebisar, dödskallar, ockultism, stora snoppar, märkliga vaginor – att säga att Giger hade en suspekt fixering vid penetration är en underdrift. Hans kärnverksamhet var snusk. En annan var att med airbrush smälta samman människa med maskin, en specifik genre kallad biomech som i sin tur utvecklats till en egen tatueringsstil.
När Dead Kennedys, historiens viktigaste punkband, skickade med Gigers ”Penis landscape” i en lp, blev det dålig stämning i USA. PMRC, ett gäng kristna politikerfruar och moralkärringar som ville förbjuda bra musik, såg rött och det blev rättsfall av saken. Gruppen åtalades för distribution av obsceniteter till barn, friades men splittrades på grund av trycket.
Hur många konstnärer har sådant på sin CV?