Klimatkrisen i huvudrollen
Barbro Westling ser teater på demokratisk samtalsnivå
Uppdaterad 2017-03-03 | Publicerad 2017-01-27
Teater är inte alltid vad den har varit. På Stenkrossen i Lund samlas publiken på grå plaststolar i en stor ring. Ljuset är på i lokalen. Det är premiär på Medan klockan tickar, en läsning av en text som bygger på intervjuer med svenska klimatforskare. De fyra skådespelarna sitter bland oss i ringen och gestaltar forskarna och deras respektive inlägg. De har pärmar med manus uppslagna och på ett blädderblock finns några rubriker. Ingenting mer. Uppmärksamheten är massiv.
Det är ju inte som om vi inte redan har blivit informerade om det akuta läget. Vi vet alla hur illa det står till med jorden, hur klimatet varje stund påverkas av vårt sätt att leva, resa och konsumera. Ändå bara fortsätter det. För att vi inte bryr oss? För att vi inte tror att utvecklingen går att stoppa? Eller för att vi inte vet vad det går att göra? Ja, vad säger de som forskat i saken?
Riksteatern, Dramaten och Östgötateatern samarbetar med Stockholm enviromental institute (SEI) där man insett att det inte räcker med fakta och forskning. Något annat och andra samarbeten måste till om det ska bli en avgörande vändning.
I publiksamtalet som följer är stämningen till att börja med lite låg. Någon säger att föreställningen hade behövt fler konkreta fall och historier. Det var bra att höra hur de naturvetenskapliga forskarna tänker, men kanske behöver vi beteende- och samhällsforskarnas röster mer? Det bästa vardagstipset från forskarhåll är: ät rester. Men ska verkligen det globala kristillståndet läggas på individen att lösa? Är det inte en annan politik vi behöver, mest av allt?
”Medan klockan tickar” är teater på demokratisk samtalsnivå om ett skriande angeläget ärende. Riksteatern stärker en viktig del i sin roll som hela Sveriges teater då det inte bjuds på enbart nöje. Samtalet efteråt är på riktigt och faktiskt minst lika intressant som föreställningen. Kanske för att så många forskare finns i teaterpubliken. Och för att de har så varierade synpunkter, också på betydelsen av skådespelarnas gestaltning. Turnén fortsätter efter premiären till universitetsstäderna Umeå, Uppsala och Linköping.