Regeringen är ute och cyklar om bensinskatten
Magdalena Anderssons svänger fel i klimatfrågan
Publicerad 2022-04-06
Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.
Nyligen såldes Nordens dyraste bil för 36 miljoner kronor. Den köptes av en välbärgad norrman som grundat ett investmentbolag. Bilen är en Aston Martin Valkyrie som bara gjorts i 150 exemplar.
Tydligen finns ingen fartspärr och den kan komma upp i 400 kilometer i timmen. Men medan det slås nya rekord i lyxbilsförsäljningen kommer en skarp varning från FN:s klimatpanel, IPCC: Det är nu eller aldrig. Annars når vi aldrig målet om 1,5 grader.
IPCC släppte precis den tredje rapporten om klimatförändringarna. Fokus ligger på utsläppsminskningar och rekommendationer om hur användandet av fossila bränslen ska minska. Företagen som tjänar på utsläppen knorrar som vanligt över att förändringen ska ske så snabbt.
Inget klassperspektiv
Rapporten tar även upp sociala aspekter. Det handlar om vad som motiverar både individer och företag att ändra sina beteenden och konsumera mer ansvarsfullt. Enskilda personer kan tyvärr inte ensamma rädda världen från klimatkatastrof, men det är intressant att titta på hur efterfrågan ser ut, både på individ- och samhällsnivå.
Runt om i världen subventioneras fossila bränslen för miljarder. Det gäller för såväl stora industrier som enskilda personer. I Sverige har vi redan skattelättnader, och nu vill regeringen sänka skatten ytterligare på bensin och diesel.
Ett drag som är svårt att motivera utifrån ett klimatperspektiv, men även ur ett klassperspektiv. Det är tydliga skillnader när det gäller vilka som är de största utsläppsbovarna.
Mest män som kör bil
I våra storstäder som trots allt har en utbyggd kollektivtrafik, är det främst medelålders män som kör omkring i bilar. Kvinnor tar i större utsträckning buss eller tåg. Därför vore ett riktat stöd vettigare, om det handlar om att hjälpa de som har det tuffast.
Det är även främst medelålders män som köper rekorddyra bilar. Även i Sverige har lyxbilsförsäljningen slagit nya rekord de senaste åren. Det är samma grupp som i allra lägst utsträckning är oroliga över klimatförändringarna. Det är även den gruppen som har lägst vilja att göra något åt klimatförändringarna.
De tycker det är roligare att gasa 400 km/timmen, rätt mot klimatkatastrofen. Något regeringen vill hjälpa till med.
Chatta med Zina Al-Dewany från klockan 09, eller ställ dina frågor redan nu.
Tack för att du uttrycker dig så klokt. Känns som att många behöver vidga sitt perspektiv litegrann!
MollyHej Molly, tack för din trevliga kommentar. Med den stänger vi chatten för den här gången. Tack till alla som bidrog!
Zina Al-Dewany6 april 2022Jag står som ägare på VÅR bil. En vit man. Den värsta av alla.
Men min fru använder ju bilen ändå.
Fler gånger än mig.
GöranHej Göran, tack för att du delar med dig.
Zina Al-Dewany6 april 2022Jag är förvånad över det dåliga hantverket från regeringens sida. Det är de förvisso inte ensamma om, utan det verkar bara vara MP som ser någorlunda klart, men jag förväntar mig mer av Magda. Eller är det Damberg som fått ganska fritt fram?
För mig framstår det som självklart att man behöver hjälpa människor att bli mindre beroende av fossilt bränsle och samtidigt stötta de viktiga delar av samhället som inte klarar sig utan, som bönderna och åkerierna.
Mathias KHej Mathias, ja visst är det så. Nu pratar de om att det ska vara en tillfällig sänkning men det är svårt att se vem som skulle höja tillbaka. Särskilt under ett valår.
Zina Al-Dewany6 april 2022Kollektivt tog den fina kollektivtrafiken igår skulle färdas en sträcka på 4 mil tog 2 timmar . Hade tagit 20-25 min med bil , men vem har sagt att tid är viktigt ?
PendlareHej Pendlare, kollektivtrafiken behöver byggas ut och moderniseras om du frågar mig.
Zina Al-Dewany6 april 2022Den lilla klick som du beskriver står inte för många tusendelar av alla bilister så de är helt ointressanta vare sig det gäller klimatfrågor eller bränslepriser. Skriv istället om de miljoner utanför storstadsområdena som har bilen som enda alternativ för att ta sig till jobbet eller affären. Oftast då i en vanlig bil utan raceregenskaper. Det du skriver är fullkomligt ointressant!
Lennart LyrehagHej Lennart, kul att du läser trots att det är ointressant! Jag skriver om riktat stöd just för att det tyvärr inte bara är en liten klick i storstäderna det gäller. Vilka miljoner menar du? 88 procent av Sveriges befolkning bor i en tätort och hela 24 kommuner klassas som storstäder i dag.
Zina Al-Dewany6 april 2022