Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Politisk snålhet får inte bedra visheten

Tågstationer måste ligga där folk bor

Höghastighetståg i USA.

Språket är fullt av talesätt som "när snålheten bedrar visheten", och det har en orsak. Erfarenheten att det som verkar billigt idag kan bli dyrt i morgon är något vi lever med.

Den gäller också i politiken.

I går presenterade Trafikverket den senaste utredningen av kostnaderna för höghastighetståg mellan svenska storstäder. Ingenting talar för att den kommer att bli den sista.

Vårt land behöver nya järnvägar. Dagens nät av stambanor har en bra bit över 100 år på nacken och spåren är för länge sedan fulla.

Fått vänja sig vid kaos

Det kaos av förseningar, nedrivna kontaktledningar och signalfel som alla flitiga tågresenärer och pendlare har fått vänja sig vid är ett tecken.

Situationen för industrin får inte lika stora rubriker, men den är lika allvarlig. När godstågen inte kommer fram fungerar inte ekonomin.

Järnvägsnätet behöver avlastas, men det måste också rustas upp. Att ställa de två sakerna emot varandra skulle vara just den sorts snålhet som kommer att stå oss alla dyrt i längden.

Trafikverkets lågprisalternativ innebär att rälsen för de nya tågen dras förbi städerna längst sträckan. Orter som Borås, Jönköping, Linköping och Norrköping skulle antigen få en station utanför samhället, eller ingen station alls.

Missar målet

Då skulle vi missa det kanske viktigaste målet med järnvägsutbyggnaden, att underlätta det regionala pendlandet. Att få arbetsmarknadsregioner att växa är en av de stora poängerna med nya järnvägar.

En station på en åker utanför samhället kostar kanske mindre, men resultatet blir en järnväg som de flesta inte kommer att kunna använda. Det är inte billigt, bara dumt.

Fler utredningar väntar

Just nu räknar Trafikverket med att det skulle kosta nästan 300 miljarder kronor att genomföra de ursprungliga planerna. Det är möjligt att det går att pruta på det priset. Att bygga järnvägen på en bro ovanför landskapet kan eventuellt bli billigare. Det lär som sagt bli fler utredningar.

Ska det bli några nya stambanor måste det finnas stationer i städerna. Det slog infrastrukturminister Tomas Eneroth fast i går.

Ministern har rätt, men han borde säga ytterligare två saker. För det första att bygget av nya stambanor inte får gå ut över underhållet. För det andra att de nya banorna ska byggas.

Sverige behöver ett modernt järnvägsnät.


När Trafikverket får uppdraget att spara pengar är ett alternativ att lägga det nya höghastighetstågets stationer utanför städer som Borås och Jönköping. Men vad ska vi med tåg till om stationen ligger där ingen bor? och hur länge kan Sverige vänta på nya stambanor?

Chatta med Ingvar Persson. Chatten startar klockan 9.00 men det går bra att skriva redan nu.

Denna chatt är stängd.

  • Klockan har passerat halv tio och vi måste stänga chatten för idag. Jag vill tacka alla som bidragit med frågor och synpunkter, både de jag hunnit publicera och alla andra.

  • Hej Åkeriägare.

    Vägarna är inte mycket bättre, som dagens siffror visar. Jag tror inte det finns ett bättre svar än att Sverige under lång tid satsat för lite på underhåll. Möjligen handlar det också om att uppdelningen av underhållet har gjort att ingen riktigt har möjlighet att ta ansvar. Regeringen talar ju nu om en storsatsning. Är det tillräckligt? Det ser ju inte ut så.

  • 100 miljarder får staten in via skatter årligen till infrastruktur från bilskatter och övriga skatter från yrkestrafiken ändå ser järnvägen ut som skit?

    Vad tar pengarna vägen?

    Åkeriägare
    2 mars 2021
  • Hej Före detta lokförare.

    Det är bra att du tar upp säkerheten. Naturligtvis ökar riskerna när hastigheterna blir så höga.

  • Höghastighetståg måste gå på planskilda spår,krock med älg eller fordon i 300 kmh slutar med katastrof.Inne i tätort med lägre hastighet innan uppehåll behövs inte samma planakillnad.

    Fd lokförare
    2 mars 2021