Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Sju saker de rödgröna bör lära sig av Trump

Var opposition – vad ni gör – stå för förändring

Uppdaterad 06.16 | Publicerad 06.00

Aftonbladets ledarsida är oberoende socialdemokratisk.

Magdalena Andersson på Demokraternas konvent

Vad kan de rödgröna partierna lära sig av Demokraternas genomklappning i USA?

Ganska mycket, och kanske inte vad du först tror.

I filmen The War Room från 1993 får man följa Bill Clintons presidentvalskampanj inifrån. Från de första famlande stegen genom alla skandaler till segern. Ofiltrerat och naket.

Själva begreppet ”War Room” syftade på kampanjens hjärta, alltså rummet där valstrateger, pressfolk, och utredare fattade alla avgörande beslut.

Det påstås vara Hillary Clinton som döpte rummet. På ett blädderblock stod strategin skriven i tre punkter. Det var kampanjledaren James Carville som hållit i pennan.

”Det är ekonomin, dumbom” är den mest kända.

Följt av ”Förändring, eller mer av samma sak” och ”Glöm inte sjukvården”.

Blädderblocket är en guldstandard för varje politisk kampanj. Det dunkelt sagda är det dunkelt tänkta.

Och den första lärdomen för de rödgröna i Sverige börjar ungefär där.

1. Var begriplig.

Inte ens jag kan säga vad Socialdemokraternas budskap var i EU-valet.

Nästan alla politiska kampanjer jag har sett på senare år är översmarta. En kombination av för många opinionsmätningar och för få samtal med riktiga människor.

Det finns en politisk mitten, även i Sverige, som avskyr att prata om klass, arbetslivets villkor och vanliga människors vardag. Tänk Centerpartiet eller Dagens Nyheters ledarsida

Jag vet egentligen inte vad Kamala Harris kampanj hade för budskap heller. Det var mycket kepsar med texten ”Kamala”, men ganska lite politik.

Donald Trumps budskap var enklare. Han ville ha bättre ekonomi, som under hans tid som president, och lägre invandring. Och han var inte rädd för att säga det, vilket är andra lärdomen.

2. Våga stå för något.

Försök inte vara vän med alla. Ingen röstar på en gardin som fladdrar i vinden.

Kamala Harris kampanj pratade framförallt om Trump. Även Donald Trump pratade helst om Trump. Sen vann han.

Det kan låta banalt, men här finns den tredje lärdomen för de rödgröna i Sverige.

3. Låt inte huvudmotståndaren vara huvudperson.

Sluta låt Jimmie Åkesson vara universums centrum.

Den fjärde lärdomen ligger nära den andra punkten på James Carvilles blädderblock. Väljarna är numera så arga att de gärna avsätter alla regeringar som kommer i deras väg.

Med samma ilska som de avsatte Donald Trump så avsatte de nu Joe Bidens arvtagare Kamala Harris.

James Carville beskrev kontrasten som ”Förändring, eller mer av samma sak”. Det är en ännu viktigare spaning idag. ”Mer av samma sak” vinner inte längre val.

4. Om du vill vinna val – se till att vara i opposition mot något.

Det gäller även i regeringsställning. Socialdemokraterna är mästare i att ”ta ansvar” och gå i mental regeringsställning långt innan valdagen. Låt bli det. Stå för förändring, inte stabilitet.

Nästa lärdom handlar om historien. Den ser ut att ha blivit politiskt värdelös.

Demokraterna påminde i valrörelsen om att Donald Trump var en fascist som försökte göra statskupp för bara fyra år sedan. Sant och jätteviktigt. Utan att någon brydde sig.

Samma reflex finns hos dagens rödgröna, de ältar gärna historien. Gå inte i den fällan.

5. Val handlar om vad partierna vill göra.

Historia är kul, men bara för att illustrera något i framtiden. Annars hör den hemma i en dagbok, inte på en valaffisch.

Ytterligare en lärdom är nog innehållet. Ett bra knep är att svara på de frågor väljarna ställer, snarare än att försöka byta ämne till frågor där de gillar just det egna partiets politik.

Ingen kommer att gå på det.

Val handlar, banalt nog, till stor del om politik. Och väljarna vet mycket väl vad de röstar på. De är inte ”lurade” utan betydligt klokare än vad politikerna i regel tror.

6. Ha en politik.

Ha reformer som ger svar på de samhällsproblem som väljarna tycker är viktigast. Ingen röstar på ”signaler” eller ”öppna mandat” längre.

Det fungerar inte heller att ha ett politiskt program som saknar trovärdighet. Som Kamala Harris och ekonomin. Människor tycker faktiskt att de hade det bättre ekonomiskt under Trump.

Den sista, och kanske mest brutala lärdomen är att sluta vara och uppträda som en elit. Om man ser ner på människors val och livsstil kan man inte förvänta sig kärlek som svar.

Det finns en politisk mitten, även i Sverige, som avskyr att prata om klass, arbetslivets villkor och vanliga människors vardag. Tänk Centerpartiet eller Dagens Nyheters ledarsida.

Denna mitten är lika dömd att förlora mot SD som Kamala Harris var mot Donald Trump. Att låta den ”ta debatten” mot SD kan ofta motverka sitt syfte.

7. Möt människor i ögonhöjd och var inte rädd att tala om klass.

De rödgröna partierna har gjort en stor sak av att lära av Kamala Harris valkampanj. Men man hoppas verkligen att de inte bara tar med sig nya mallar till flygblad eller kepsar hem igen.

Kamala Harris hade säkert en mycket bra valrörelse rent tekniskt. Det är vad folk där säger i varje fall. Mycket mer professionell än det kreativa kaoset i Bill Clintons ”War Room”.

Men en jätteeffektiv kampanj för en politik väljarna ogillar vinner inte val. Hur många flygblad man än delar ut.

De rödgröna måste börja med fundera på vad de faktiskt vill göra med Sverige.

Annars kommer de sluta som Kamala Harris.

Följ ämnen i artikeln