Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Gerhard, Gert

Volvos vd: "Europa måste komma till skott"

Jens Bornemann/TT, Robin Salomonsson/TT

Publicerad 2024-09-23 10.06

AB Volvos vd Martin Lundstedt under Industridagen i Göteborg.

Europa har halkat efter USA och Asien.

Det är en av anledningarna till att försäljningen av både elbilar och ellastbilar stannat av, tror AB Volvos vd Martin Lundstedt.

– De gröna valen måste bli lönsamma, säger han.

Den senaste tiden har nyheter om den krisande elbilsförsäljningen i Europa avlöst varandra. På motsvarande sätt har även den gröna omställningen på lastbilssidan viss motvind, konstaterar Martin Lundstedt.

– Jag tror att det är en kortsiktig problematisk situation nu, kanske under... svårt att säga men, kommande år, säger han i samband med Industridagen i Göteborg.

Enligt Martin Lundstedt finns just nu en obalans mellan utbud och efterfrågan, vilket gör att tillverkarnas gröna alternativ inte säljs i tillräckligt stora volymer.

– Våra kunder har relativt tuffa marginaler, då måste det löna sig att göra ett grönt val. Finns inte de parametrarna finns ingen efterfrågan och då blir det låga volymer, säger han.

”Vi har inget val”

Volvo-vd:n efterlyser därför tydligare och snabbare politiska beslut.

– Europa måste komma till skott med konkurrenskraft som är hållbar långsiktigt och mer verkstad än powerpoints, säger Martin Lundstedt.

– Vi har inget val. Vi måste ställa om det här samhället och vi måste göra det snabbt. Vi ser det bland våra kunder och kunders kunder att det är det de vill, men de behöver ha lösningar som är konkurrenskraftiga.

Volvo Cars vd Jim Rowan håller med när han lite senare intervjuas på scen och efterlyser bland annat en bättre infrastruktur för laddning.

– Det har varit alldeles för mycket prat om vad vi måste göra och för lite prat om hur vi ska göra det. Det gäller både industrin och regeringarna.

”Hack i kurvan”

Elektrifieringen inom industrin har varit omdiskuterad den senaste tiden. Inte minst efter batteritillverkaren Northvolts kris. Samtidigt har AB Volvo skjutit upp planerna på en ny batterifabrik i Mariestad och Volvo Cars har backat från målet om att vara helt elektriska 2030.

I Tyskland krisar gigantiska Volkswagen och konkurrensen från USA och Asien är stenhård. Till TT beskriver Ulf Kristersson (M) situationen som ett hack i kurvan.

– Jag uppfattar att alla är helt entydiga om färdriktningen. Elektrifiering gäller. Men det råder osäkerhet i exakt vilket tempo det går och det är inte konstigt, säger statsministern.

TT: Vad kan regeringen göra för att stötta industrin?

– Vi måste se till att vi har en energidistribution och energiproduktion som klarar av våra fossilfria behov och där är vi inte än. Så länge vi har såna fundamentala problem kommer många andra saker nästan att uppfattas som ett lyxproblem, säger Ulf Kristersson.