Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Gerhard, Gert

"Försökt på för många ställen samtidigt"

Jens Bornemann/TT, Marc Skogelin/TT

Publicerad 2024-09-23 14.06

Ett av Northvolts pågående projekt, batterifabriken som byggs tillsammans med Volvo Cars i Torslanda. Arkivbild.

Northvolt har satsat på flera nya fabriker samtidigt. Det kan ha blivit för mycket att hantera, enligt Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

– Jag tror att man velat slå tre flugor i en smäll, säger han.

Det finns just nu en överkapacitet på batterimarknaden, enligt Hampus Engellau. Men för batteritillverkaren Northvolt kan de parallella fabriksbyggena också ha skapat problem.

– Faktorerna har nog samverkat. Men för Northvolt handlar det nog snarare om att man planerat att bygga kapacitet och investera i nya fabriker på flera olika ställen samtidigt, säger han.

– Det har blivit för mycket att hantera.

Tuffare konkurrens

Utöver Northvolts första så kallade gigafabrik i Skellefteå bygger bolaget exempelvis en batterifabrik tillsammans med Volvo Cars i Torslanda i Göteborg. Det finns också verksamhet eller planerad verksamhet på en rad andra platser, både i Sverige och utomlands.

Flera faktorer – bland annat tuffare utsläppsregler – driver på utvecklingen.

För tillfället har elbilsförsäljningen dock försvagats i Europa och dessutom har flera stora kunder – som Volkswagen och BMW – stött på tuffare konkurrens i Kina, konstaterar Engellau.

– När de har fått en generellt sett svagare efterfrågan har biltillverkarna börjat darra lite och har svårt att se hur det kommer att se ut kommande år, säger han.

Kompetensbrist?

Samtidigt, fortsätter han, är inbromsningen på marknaden troligtvis bara tillfällig. Det gör att det kan bli svårt att växla upp i framtiden.

– Det är en svår situation generellt sett för biltillverkare och även för Northvolt. Det här är kompetent personal som varslas, samtidigt som man vet att när efterfrågan tar fart igen kommer det bli svårt att hitta kompetent personal, säger Engellau.

Magnus Henrekson, professor i nationalekonomi vid Institutet för näringslivsforskning, anser att allmänheten bör få svar på hur Northvolt fortsätter finansieras.

– De har inga intäkter, så det måste dras på krediter. Betyder det att bankerna har gett dem respit så att de får fortsätta lånefinansiera sina lönekostnader?, säger Henrekson, och fortsätter:

– Lokalsamhället behöver få besked om hur mycket krediter som är beviljade och hur lång tid de har på sig.

Framtiden för Northvolt står och faller med om bankerna är beredda att hålla verksamheten vid liv i förhoppningen om att den ska kunna komma i gång, säger han vidare.

– Produktionen är ju nästan försumbar i förhållande till vad den borde vara, bara några procent, så det är otroligt långt kvar att gå.