Vd:n om uppsägningarna: Jättetråkigt besked att ge
Publicerad 2021-03-27
Jättesatsningen på marknadsföring via influencers blev ett fiasko.
Utan någon förvarning fick 26 nyanställda beskedet att de skulle få lämna onlinebolaget Twistshake.
”Det finns nog inget bra sätt att föra fram denna typ av information”, skriver vd:n Camillo Eriksson i ett mejl.
Förra året omsatte Twistshake, som säljer bebisprylar på nätet, 230 miljoner kronor. Målet för 2021 är att den siffran ska öka till 500 miljoner.
– Vi ansåg tidigt att produkterna skulle föras fram av influencers, sa Vienar Roaks, som grundat bolaget tillsammans med Camillo Eriksson, till Breakit i januari.
Målet var att anställa 200 personer. Men på torsdagen stod det klart att satsningen inte fallit särskilt väl ut. 26 personer fick då lämna företaget med omedelbar verkan.
”Det är ett jättretråkigt besked att behöva ge”, skriver Camillo Eriksson i ett mejl till Aftonbladet.
”Stora förändringar på marknaden”
Det var VLT som först rapporterade om uppsägningarna. I en intervju med tidningen säger Camillo Eriksson att kalkylen inte gått ihop.
– Det blev ganska stora förändringar på marknaden. De nyckeltal vi använde har inte fungerat i den utsträckning vi trodde.
Flera i personalen har uppgett för Aftonbladet att de misstänker att åtgärden är en del i en genomtänkt strategi. Det förnekar vd:n.
– Vi ser stora förändringar på marknaden för hur den här typen av marknadsaktiviteter genomförs. Det blir ekonomiskt ohållbart att fortsätta med den tidigare lagda planen. Ibland måste man ta tuffa beslut.
Ny chef fick ge beskedet
De uppsagda har också riktat hård kritik mot sättet som beskedet levererades på. Bolaget skickade fram en relativt ny chef, medan de två grundarna höll sig borta.
”Vi har diskuterat och tagit detta beslut gemensamt. Den ansvariga chefen tog på sig att lämna denna information och ta hand om hela processen. Hade så inte varit fallet hade jag få göra det”, skriver Camillo Eriksson.
Missa inte expertens skrällvaring på Stryktipset – se system