Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

120 anmälningar mot Katrin Zytomierskas reklam i coronakaoset

Anklagas för att profitera på oron

Uppdaterad 2020-04-11 | Publicerad 2020-03-18

Kritiken fortsätter att strömma in mot Katrin Zytomierska efter hennes reklam om fiskolja ”i tider som dessa med ett läbbigt Corona-virus”.

Nu har fler än 120 personer anmält reklamen till Konsumentverket som ”vilseledande” och ”farligt”.

– Jag kommunicerar inte att jag har kommit med någon mirakelolja mot corona, säger Katrin Zytomierska.

Det var i helgen som Katrin Zytomierska, 42, på sin Instagram med 150 000 följare la upp ett reklaminlägg om sin fiskolja med omega-3.

”Timingen kunde inte varit mer perfekt. I tider som dessa med ett läbbigt corona-virus är det ännu viktigare än vanligt att boosta och stärka sitt immunförsvar”, skrev hon bland annat i inlägget.

”Särskild plats i helvetet”

Inlägget kritiserades hårt, och många följare skrev att de har anmält inlägget.

”Känns det bra att tjäna pengar på att sprida felaktig information mitt under en global pandemi?”, skrev en person.

”Det finns en särskild plats i helvetet för dom som försöker profitera på sina medmänniskors skräck för corona-pandemin: oavsett om det är att ta ockerpriser för handsprit eller claima att nåt jävla hittepå kan skydda på corona”, skrev en annan.

Katrin Zytomierska och flera andra influencers har fått kritik för sina uttalanden om coronakrisen.

Nu visar det sig att fler än 120 anmälningar har kommit in till Konsumentverket de senaste dagarna.

Återkommande är att anmälarna tycker att inlägget är ”farligt”, ”vilseledande” och ”att profitera på människors rädsla mitt under en pågående pandemi”.

Katrin: Inte någon mirakelolja

Katrin Zytomierska säger till Aftonbladet att dessa anmälare som reagerat negativt utgör 0,07 promille av hennes följare.

– Jag kommunicerade det här för fem dagar sedan, när Sverige befann sig i ett helt annat läge och vid den tidpunkten var det inte en enda människa som reagerade negativt på mitt reklaminlägg, utan det har kommit i efterhand då människor har börjat få panik. Jag kommunicerar inte att jag har kommit med någon mirakelolja mot corona, utan skriver ett inlägg till mina följare om att det är viktigt att boosta sitt immunförsvar, här kommer jag med en grym olja. Välj om ni vill köpa den, säger hon.

PODD Så jobbar Aftonbladet med coronaviruset

I dagens Aftonbladet Daily pratar vi om hur Aftonbladet arbetar kring rapporteringen av coronaviruset och den globala krisen. Gäst är Lena K Samuelsson, publisher på Aftonbladet.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen