Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Hyrfilm för 189 kronor är svårslagen idioti

Filmbolag anpassar sig efter krisen – men lever i en fantasi

KRÖNIKA. Vi gör vad vi kan i denna coronasmittans tidsålder.

Vår utmaning är att överleva och stå ut.

Filmbolagens utmaning är att anpassa sig. Men att erbjuda hyrfilm för 189 kronor är häpnadsväckande idioti.

I måndags släppte Arnold Schwarzenegger ett klipp från sitt hem där han satt i köket och matade morötter till två av husdjuren, ponnyn Whiskey och åsnan Lulu. Arnold har ett lite större kök än vad du och jag har.

Charmigt och knasigt, men budskapet var allvarligt: i hans ålder (72) håller man sig hemma så mycket möjligt just nu. Tom Hanks har också drabbats av coronaviruset. En bild av honom som spreds i sociala medier visade sig dock vara falsk. Det var lite för bra att sjukvårdare skulle ha rullat in en volleyboll till honom som ser exakt likadan ut som ”Wilson”, Hanks enda sällskap när han var isolerad på en öde ö i filmen ”Castaway” (2000).

Nu är stjärnan trots allt inte ensam, utan kan kramas med sin lika smittade fru, Rita Wilson.

Besökssiffror dalar katastrofalt

Men påtvingat hemmamys är vad som gäller. Det ser mycket dystert ut för filmvärlden framöver. Biopremiärerna dras från schemat i rask takt, besökssiffrorna dalar katastrofalt. Risken är att när vi väl sätter punkt för coronasmittans tidsålder och försöker återgå till normala liv har ytterligare en väldigt stor andel människor fjättrat sig fast vid hemmaalternativen.

Likt de runda framtidsmänniskorna i den animerade Pixardystopin ”Wall•E” (2008) lämnar vi kanske aldrig vår fåtölj.

Nu tvingas filmbolagen raskt anpassa sig efter verkligheten. Disney tog de första stegen i USA genom att redan släppa ”Frost 2” till streamingtjänsten Disney +, flera månader i förväg.

I tisdags meddelade SF Anytime att flera bioaktuella filmer från Universal, som ”The hunt” och ”The invisible man”, redan skulle finnas tillgängliga att hyra till helgen. Så blev det. Men den som ville utnyttja erbjudandet fick sig en kalldusch. 189 kronor kostar det, mer än om du skulle ha sett filmen på bio. Det är rakt igenom idiotiskt, jag bryr mig inte om vad anledningen är, och helt ohållbart som en väg framåt.

Fråga om liv eller död

Oavsett detta skrattretande fiasko är det historiska händelser vi är del av. Det är frågor om liv eller död för film- och biobranschen. Ingen vet hur tiden ser ut efter coronakrisen.

Hembio kommer bara att växa sig starkare. Men hur skönt det än kan låta att isolera sig ett tag och plöja igenom streamingtjänster kommer det en tid då vi längtar tillbaka till biograferna och det de erbjuder: mänskligt umgänge ute på stan i skenet av en sprillans ny filmupplevelse på stor duk.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.