Blodfattig trots floderna av blod
”Abigail” är dessutom hopplöst glimtig i ögat
Publicerad 2024-04-19
Abigail
Regi Matt Bettinelli-Olpin, Tyler Gillett med Melissa Barrera, Dan Stevens, Alisha Weir, Kathryn Newton, William Catlett, Kevin Durand, Angus Cloud och Giancarlo Esposito
FILMRECENSION. I "Ready or not"-regissörernas nya sitter ett team kidnappare barnvakt i väntan på lösensumman. Det går sådär.
SKRÄCK/KOMEDI. "Abigail" börjar med närbilder på tåspetsskor – och det hårt kontrollerade i de Svansjön-dansande flickfötterna är det mest kusliga i hela filmen. Snart blir Abigail (Alisha Weir) dessutom kidnappad av en ihopplockad grupp som tagit på sig ett 24-timmarsjobb. Nu ska de bara barnvakta i väntan på lösensumman, i en mystisk herrgård full av uppstoppade djur, statyer, hängande skynken, glasmontrar och knarriga golv och dörrar. "Det är någonting som inte stämmer", säger någon snart.
Regissörerna Matt Bettinelli-Olpin och Tyler Gillett har stått bakom skräcksuccéerna "Ready or not", "Scream" (2022) och förra årets "Scream VI", och medan den förstnämnda är halvkul är de senare lite tröttare – och "Abigail" snäppet värre. Blodfattig, trots blodfloderna. Några få fungerande jumpscares, några roliga gimmicks, vampyrtänder lika diskreta som när barn leker med apelsinskalständer. Hopplöst, nästan tvångsmässigt glimtig i ögat. Dessutom minst en halvtimme för lång.
Att en av personerna i filmen heter Caleb får antas vara en blinkning till Kathryn Bigelows vampyrkultfilm "Near dark" från 1987. Den är betydligt bättre, och ses förslagsvis i stället för "Abigail".
"Abigail" visas på bio.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och X (Twitter) för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.