Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Han kände sig ’utrotad’ – av Jurassic Park

Ny serie avslöjar hemligheter bakom specialeffekter

”Jurassic Park” (1993).

KRÖNIKA. ”Det känns som att jag har blivit utrotad”, sa Phil Tippett med en tom blick.

”Det där är en bra replik, den stoppar jag in i filmen!” svarade Steven Spielberg glatt.

Snacka om fingertoppskänsla.

Inget ont om Spielberg. Det var ändå han som hade på känn att han var tvungen att prata med Phil, att lägga armen om hans axlar. Han förstod att Tippetts hela tillvaro måste gunga.

Året var 1993 och hela kreativa teamet bakom den kommande monsterfilmen ”Jurassic Park” hade just varit med om något historiskt. En händelse som fick dem att tappa hakan.

Gänget som hade ansvar för de datoranimerade delarna av filmen hade just haft en provvisning av vad de jobbat med. Fram på duken steg en tyrannosaurus rex och såg lika levande ut som om den vore fotograferad för många miljoner år sedan.

Användes i ”Terminator 2”

Från början var förväntningarna på vad den nya teknologin kunde tillföra låga. Datoranimation hade använts framgångsrikt i James Camerons filmer ”Avgrunden” (1989) och ”Terminator 2” (1991), men som Phil Tippett konstaterade var det en annan sak.

I de filmerna handlade det om ufon och robotar från framtiden. Att försöka skapa dinosaurier i datorn som betedde sig som levande varelser på ett övertygande sätt var det inte många som trodde på.

Phil Tippet under arbetet med ”Rymdimperiet slår tillbaka”.

Vid den här tiden var Phil Tippett en av Hollywoods kungar när det gällde specialeffekter. Steven Spielberg hade samlat de bästa talangerna för ”Jurassic Park” och där ingick Tippett, en Oscarbelönad veteran med erfarenhet av att skapa robotar och figurer för ”Star wars”-filmer och ”Robocop”, bland mycket annat.

Han jobbade handgripligen med sina modeller. Inte med datorer.

Men när han såg den där tyrannosaurusen och alla runtomkring honom jublade över vad de visste skulle bli en historisk film tänkte Tippett med detsamma att hans talang inte längre skulle behövas.

Datorn är bara ett verktyg

Han hade fel. Datorn är ju bara ett verktyg. Människor skapar drömmarna, datorerna hjälper till att förverkliga dem. Tippett anpassade sig och arbetet med ”Jurassic Park” gav honom och hans medarbetare ännu en Oscar.

Om detta berättar en stjärnspäckad rad av Hollywood-talanger i en suverän ny dokumentärserie på Disney+, ”Light & magic”. En framgångssaga av klassiskt snitt, med oemotståndligt arkivmaterial och 80-talsnostalgi.

Men det är just vänskapen och uppfinningsrikedomen bland dessa figurer, då unga nybörjare, nu ärrade kungar av Hollywood, som gör störst intryck.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln