Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Kidnappar barnen – och drar till Teneriffa

Känsligt och tänkvärt i svenska ”Charter”

Publicerad 2020-03-12

Betyg: 3 av 5 plusBetyg: 3 av 5 plus

Charter

Regi Amanda Kernell, med Ane Dahl Torp, Sverrir Gudnason, Tintin Poggats Sarri, Troy Lundkvist, Eva Melander.


FILMRECENSION. De vulkaniska klipporna är karga, poolen är ljummen och drinkarna är svala.

Men bland familjerna på hotellet i Teneriffa finns tre personer som måste hålla masken.

DRAMA. Vi vet inte varför de befinner sig i en vårdnadstvist. När vi möter Alice och Mattias (Ane Dahl Torp, Sverrir Gudnason) för första gången är de oskrivna blad för oss. Deras två barn, tonåringen Elina (Tintin Poggats-Sarri) och den yngre Vincent (Troy Lundkvist), bor med sin pappa långt upp i nordligaste Sverige.

Dit har Alice kommit i ren desperation för att träffa barnen, men det är Mattias som sitter med trumfkorten i tvisten. Det är han som har rätt att bestämma om hon ska få träffa dem.

Ett dumdristigt beslut

Alice fattar ett vågat, dumdristigt beslut. Det är uppenbart även för henne att hon kommer att förlora tvisten, så hon lyckas dra med sig Elina och Vincent på ett äventyr bakom ryggen på Mattias. Innan han inser vad som har hänt sitter de på ett plan till Teneriffa.

Väl på plats har Alice två utmaningar framför sig: att reparera relationen till framför allt Elina och att undvika polisen.

Amanda Kernell fick ett strålande genombrott med ”Sameblod” för tre år sedan, en film som borde ha gjort rent hus på Guldbaggegalan. Så blev det inte, även om Kernell åtminstone fick manuspriset. Den filmen var djupt personlig för henne, men även ”Charter” lånar från familjen och släkten, i det här fallet deras skilsmässor.

Kernell har sagt i intervjuer att hon ville skapa ett ”kärleksbrev till skilsmässoföräldern”. Det gör hon genom att hälla mycket svärta i berättelsen. Det är en vinglig, djupt oansvarig väg som Alice vandrar, men tack vare Kernells regi och Dahl Torps skådespelarinsats är vi engagerade i henne i stället för att enbart ta avstånd.

Vingligt i berättandet

Samtidigt blir det lite vingligt även i berättandet. En del av svängningarna i framför allt tonårsdotterns attityd till mamman känns föga övertygande, som att de bara sker utan att grunden har förberetts ordentligt. Men som helhet är ”Charter” en känslig och tänkvärd titt på vad ansvar innebär när man väljer att skaffa barn. Det är lätt att relatera till, för oss alla.

Miljöerna på Teneriffa, med sina familjära, sövande charterrutiner, blir en slående kontrast mot dramatiken i Alice och hennes barns liv. Det är ett slit att hålla masken.

”Charter” har biopremiär på fredag, den 13 mars.


”Spring Uje spring”.

Gå även och se…

... ”Spring Uje spring”, biopremiär nästa vecka, som tar upp en annan sorts utmaning för en familj.

Visste du att…

... Gudnason i år även är aktuell i Viggo Mortensens regidebut ”Falling”? Både den och ”Charter” visades på Sundancefestivalen i januari.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook för filmnyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.