Fares Fares är suverän i Tarik Salehs Cannes-film
Uppdaterad 2022-05-23 | Publicerad 2022-05-20
Boy from heaven
Regi Tarik Saleh, med Fares Fares, Tawfeek Barhom, Mohammad Bakri.
FILMRECENSION. Förra filmen ”The Nile Hilton inncident” gjorde regissören Tarik Saleh till persona non grata i Egypten.
Han lär knappast bli mer populär där efter ”Boy from heaven”, en politiskt och religiöst laddad thriller som också utspelas i Kairo.
DRAMA. Först ut av de tre svenska regissörer som tävlar om Guldpalmen i årets festival är Tarik Saleh. Född i Sverige, av en svensk mamma, men pappa och farfar kommer från Egypten. Där har hans två senaste filmer utspelats.
Förra filmen – som vann pris i Sundance, fem Guldbaggar och blev stor publiksuccé inte minst här i Frankrike – kretsade kring mord och en korrupt polis, spelad av Fares Fares. Här är skådespelaren minst lika övertygande som Ibrahim, en medlem av Egyptens underrättelsetjänst. De lägger sig i vem som ska bli ny rektor på Al-Azhar-universitetet i Kairo. En person med mycket makt och stor auktoritet inom sunni-islam, inom den tron kan det närmast jämföras med påven, har regissören berättat.
Ibrahim anlitar en ny elev på universitetet, fiskarsonen Adam (Tawfeek Barhom), att spionera för hans räkning. Adam anar inte vilka starka krafter Ibrahim representerar, att de inte värjer för något för att få sin vilja igenom. Och till sist hamnar Ibrahim mitt emellan sin lojalitet med Adam (som han lärt känna och tycker om) och sina höga chefer.
Fares Fares rollfigur är tystlåten och eftertänksam, skådespelaren ger honom kött och blod på ett effektivt lågmält sätt.
Jag misstänker att inom vissa kretsar i arabvärlden och särskilt i Egypten har den här historien rejäl politisk och religiös sprängkraft.
För mig blir ”Boy from heaven” en mycket välgjord, välspelad och spännande thriller. En slags resa till en plats och värld jag inte visste ett dugg om.