Filmen om Harry Schein - kulturman och stenrik playboy
”Han var en ganska förbittrad man, vilket sällan är klädsamt”
Publicerad 2017-03-10
Harry Schein var stenrik, bästis med statsministern, makthavare i filmbranschen, hyllad skribent, gift med en filmstjärna, omsvärmad av kvinnor.
”Citizen Schein” är filmen om denne omstridde kulturman och playboy.
– Det är en makalös resa för en 14-årig ensamkommande flykting, som sedan tar sig hela vägen upp till samhällets topp. Hur går den resan till? Det är som Hollywood, säger Maud Nycander, en av filmens regissörer.
Yngre läsare minns kanske bara Harry Scheins (1924-2006) namn på grund av en arvstvist mellan Eva Fischer, Scheins sista livskamrat, och en granne. Och att den nya ägaren till Scheins Danderydsvilla satt eld på den.
Inget av det är med i filmen.
Jag träffade honom några gånger. Han var lite av en hjälte för det han hade skapat. Men också en ganska förbittrad man, vilket sällan är klädsamt.
– Vi hade med det ett tag, men kände att det berättade inget om Harry. Vi tyckte hans liv och gärning var större än det som hände efter hans död, säger Maud Nycander.
Bästis med makten
Hon, Jannike Åhlund och Kersti Grunditz Brennan ville i stället berätta om flyktingpojken som tog sig hela vägen upp till toppskiktet i den svenska politiska och kulturella eliten. Som blev bästis med två statsministrar, Olof Palme (1927-1986) och Ingvar Carlsson, och den tidens mest hyllade konstnär, Ingmar Bergman (1918-2007).
Som blev stenrik på ett patent för vattenrening. Som gifte sig med en av våra största filmstjärnor. Som utformade och styrde filmpolitiken i många år. Pamp, makthavare, kulturman, playboy - och ganska så avskydd av många, särskilt på vänsterkanten.
Vad var Harry Schein för er innan ni började med filmen?
– Jag träffade honom några gånger. Han var lite av en hjälte för det han hade skapat. Men också en ganska förbittrad man, vilket sällan är klädsamt, säger Jannike.
– Jag minns krönikorna i Dagens Nyheter. Han hade två bildbylines, en glad, en allvarlig, beroende på vad han skrev, säger Maud.
– För mig stod han för en svunnen tid, han var den där otroligt glammiga 60-talssnubben, säger Kersti.
”Är som Hollywood”
Vad känner ni efter att ha rotat i hans liv i flera år?
– Han gjorde en makalös resa för en 14-årig ensamkommande flykting. He's larger than life, det är som Hollywood, säger Maud.
– Han var arrogant och jobbig. Men det gav en fördjupad förståelse för vad det faktiskt kostar att ta sig hela vägen till toppen, jag känner en enorm ömhet för honom mitt i allt det där armbågeriet. Hade han varit kvinna, hade det inte gått att ta sig fram på samma sätt, de nätverken fanns inte.
”Var en manipulatör”
Gillar ni honom?
– Han fick mycket bra uträttat, men jag är nog den som är svalast av oss till Harry, han var en spelare och manipulatör, säger Jannike.
– Jag tycker bäst om honom i text, han var en fantastisk skribent, man kände sig lite smartare efter att ha läst honom, säger Maud.
– Jag är väl den som är mest… jag känner väldigt starkt för honom i den här kärlekshistorien med Ingrid Thulin (1926-2004), den här sårbarheten, säger Kersti.
Så hade du kunnat göra en tidsresa, hade du tyckt att han varit spännande som man?
– Ja, det är faktiskt sant, men säg inget till min man (skratt), säger Kersti.
Monument över sig själv
Filmmakarna gjorde ett 40-tal intervjuer, rotade i SVT:s och arbetarrörelsens arkiv, dit Harry Schein hade donerat massor av privata saker; brev, räkningar, korrespondens. Helt uppenbart ville han bygga ett monument över sig själv. Filmens titel ”Citizen Schein” är lånat från Lars Ilshammars, Pelle Snickars och Per Vesterlunds praktverk till bok, som också innehöll två dvd-skivor som man har hämtat rörliga bilder från.
Requiem över kulturman
Harry Schein var, som sagt var, inte älskad av alla.
Två tunga namn som nobbade att medverka i filmen är förre finansministern Kjell-Olof Feldt och dokumentärfilmaren Stefan Jarl.
Som skribent-Harry är Lena Andersson dagens Harry Schein. Hon underminerar våra föreställningar. Han briserade en tankefigur för att skapa något nytt.
Med tanke på den debatt som pågått ett tag om kulturmän: Hur skulle Harry Schein ha klarat sig i det debattklimatet?
– En i publiken på en visning sa att filmen var som Ett requiem över kulturmannen, säger Maud.
– Han hade njutit av att kasta sig in i debatten. Han missade aldrig ett tillfälle, även när det hade gagnat honom att låta bli, för han var en sådan jävla intellektuell vinnarskalle, säger Jannike, och fortsätter:
”Handplockade kvinnor”
– Han var ingen jämlikhetstänkande man, han störde sig på kvinnorörelsen inom sossarna. Men han avfärdade inte kvinnor, när han startade filminstitutet handplockade han kvinnor till flera ledande positioner.
Vem är dagens Harry Schein?
– Vi har ju funderat på det. Han var ingenjör och oerhört politiskt, ekonomiskt och kulturellt bevandrad. Det är sällan en person har den bakgrunden, säger Maud.
– Som skribent-Harry är Lena Andersson dagens Harry Schein. Hon underminerar våra föreställningar. Han briserade en tankefigur för att skapa något nytt, säger Jannike.
”Tragisk kärlekshistoria”
Varför ska man se filmen?
– Det är en otroligt spännande historia. Harry Schein satte stora avtryck under sin livstid och fascinerar fortfarande människor, säger Jannike.
– Man får hela det här stora europeiska politiska perspektivet serverat i värsta glamförpackning med en stor tragisk kärlekshistoria, säger Kersti.
– Säger hon som är kärast i Harry (skratt), säger Maud.
RECENSION: Så bra är ”Citizen Schein”