Filmerna som alltid är bäst på alla listor
Kritikerna och folket är oeniga – förutom om en klassiker
Publicerad 2022-08-27
Vilken är egentligen tidernas bästa film? Det beror på. Svaret skiljer sig åt rejält om du frågar kritikerna eller gemene man.
Men ibland är de överens.
Aftonbladet har kikat på olika sorters klassiska bästa-listor och vaskat fram filmerna som alltid dyker upp där.
Konsensusvalet
”Gudfadern” (1972)
Placering: Sight & Sound: 21. AFI: 2. Cahiers du Cinema: 40. IMDb: 2. Empire: 3.
Det finns ingen film som förenar kritikerna och folket som Francis Ford Coppolas maffiaepos. Berättelsen om familjen Corleone, där yngste sonen Michael (Al Pacino) oväntat blir den som måste försöka rädda familjen när patriarken Don Vito (Marlon Brando) utsätts för mordförsök, är ett måste på topplistorna, även om den inte rankas högst på alla.
Klassiska favoriten
”En sensation” (1941)
Placering: Sight & Sound: 2. AFI: 1. Cahiers du Cinema: 1. IMDb: 94. Empire: 40.
Också känd som ”Citizen Kane” , förstås, den blott 25-årige Orson Welles regidebut som handlar om en tidningskungs uppgång och fall. Banbrytande på sin tid, inte minst tekniskt. Franska kritiker hjälpte till att lyfta filmen till klassikerstatus på 50-talet, särskilt magasinet Cahiers du Cinema som fortfarande rankar ”En sensation” som tidernas bästa. Filmens stöd bland gemene man har alltid varit svagare.
Bästa Hitchcock
"Studie i brott" (1958)
Placering: Sight & Sound: 1. AFI: 9. Cahiers du Cinema: 8. IMDb: 100. Empire: 50.
Ingen film av Alfred Hitchcock rankas generellt sett högre än hans psykologiska thriller ”Studie i brott” , om en pensionerad, höjdrädd San Francisco-polis (James Stewart) som fascineras av en kvinna (Kim Novak) som han har fått i uppdrag att skugga. Oemotståndlig för kritiker och historiker, men IMDb:s användare tycker betydligt bättre om ”Psycho” (1960).
Folkets favorit
”Nyckeln till frihet” (1994)
Placering: Sight & Sound: -. AFI: 72. Cahiers du Cinema: -. IMDb: 1. Empire: 5.
Hela uppsatser kan nog skrivas på temat ”vad är det i ’Nyckeln till frihet’ som gör den så älskad bland folk?” Frank Darabonts filmatisering av en Stephen King-novell är en bra historia, med perfekt rollbesättning och känslosamt utförande, men den har aldrig varit ett alternativ för de flesta kritikers bästalistor. Ändock sitter den parkerad högst upp på IMDb:s lista, år ut och år in.
Moderna klassikern
”Schindler's list” (1993)
Placering: Sight & Sound: -. AFI: 8. Cahiers du Cinema: -. IMDb: 6. Empire: 46.
Steven Spielbergs skildring av den tyske nazisten Oskar Schindler (Liam Neeson) som hjälpte till med att rädda livet på mer än tusen judar i Auschwitz har ingen tung ställning bland europeiska kritiker. Men den rankas högt hos amerikanska filminstitutet och bland IMDb:s användare.
Feelgood-favoriten
”Singin’ in the rain” (1952)
Placering: Sight & Sound: 20. AFI: 5. Cahiers du Cinema: 7. IMDb: 86. Empire: 67.
Mörker och misär dominerar på topplistorna. Men Stanley Donens och Gene Kellys musikal ”Singin’ in the rain” sätter guldkant på dem. Ofta ansedd som den bästa av musikfilmerna från MGM:s gyllene era. Förutom de briljanta musiknumren hjälper det säkert att storyn är en mycket underhållande showbiz-skildring av en svunnen tid.
Bästa västern
”Förföljaren” (1956)
Placering: Sight & Sound: 7. AFI: 12. Cahiers du Cinema: 10. IMDb: -. Empire: -.
John Fords västernklassiker om en veteran (John Wayne) från inbördeskriget som tillbringar åratal med att desperat leta efter sin brorsdotter (Natalie Wood) som har kidnappats av Comanche-krigare. Alltid högt aktad av kritiker och historiker, men ”Förföljaren” har sämre ställning bland gemene man. Filmen hamnar utanför både IMDb:s och Empires listor.
Franska favoriten
”Spelets regler” (1939)
Placering: Sight & Sound: 4. AFI: -. Cahiers du Cinema: 3. IMDb: -. Empire: -.
Nej, en fransk film från 1939 dyker inte upp på gemene mans favoritlistor. Men det är en återkommande klassiker hos Cahiers du Cinema och Sight & Sound. Filmen hamnade även på topp vid en stor omröstning anordnad av Time Out i Frankrike 2012. Jean Renoirs påkostade överklasskildring floppade vid premiären, men omvärderades drastiskt på 50-talet.
Återkommande listveteraner
Ett urval av fler filmer som antingen traditionellt sett har hamnat högt på flera listor eller som ligger bra till på flera moderna listor. Sällan är väl gapet mellan kritiker/historiker och gemene man större än när filmer som japanska ”Föräldrarna” och stumfilmen ”Soluppgång” ställs mot Tarantinos ”Pulp fiction” och superhjältesuccén ”The dark knight”.
- ”Casablanca” (1942)
Sight & Sound: 84. AFI: 3. Cahiers du Cinema: -. IMDb: 42. Empire: 33. - ”Pulp fiction” (1994)
Sight & Sound: -. AFI: 94. Cahiers du Cinema: -. IMDb: 8. Empire: 7. - ”Borta med vinden” (1939)
Sight & Sound: -. AFI: 6. Cahiers du Cinema: -. IMDb: 158. Empire: -. - ”Soluppgång” (1927)
Sight & Sound: 5. AFI: 82. Cahiers du Cinema: 4. IMDb: -. Empire: -. - ”The dark knight” (2008)
Sight & Sound: -. AFI: -. Cahiers du Cinema: -. IMDb: 3. Empire: 4. - ”Föräldrarna” (1953)
Sight & Sound: 3. AFI: -. Cahiers du Cinema: 14. IMDb: 207. Empire: -. - ”Sagan om ringen: Härskarringen” (2001)
Sight & Sound: -. AFI: 50. Cahiers du Cinema: -. IMDb: 9. Empire: 1.
Svenska favoriterna
Ingmar Bergman i all ära, men det är sällan som svenska filmer hamnar särskilt högt när internationella kritiker och filmfans väljer sina favoriter. Den som ligger bäst till på den folkliga IMDb-listan är just en Bergman-film, ”Det sjunde inseglet” (1957) på plats 199.
Även hans ”Persona” och ”Fanny och Alexander” dyker upp här och var, den förstnämnda på delad plats 17 på Sight & Sounds lista.
När filmmagasinet FLM anordnade en stor omröstning bland svenska kritiker och akademiker 2012 var det Victor Sjöströms stumfilmsklassiker ”Körkarlen” (1921) som var populärast. Även Bo Widerbergs ”Kvarteret Korpen” (1963), Jan Troells ”Här har du ditt liv” (1966) och Roy Anderssons ”En kärlekshistoria” (1970) hamnade före den mest uppskattade Bergman-filmen, ”Fanny och Alexander”.
Aftonbladets bästa
Här är de bästa filmerna enligt Aftonbladets kritiker:
- Jan-Olov Andersson:
”Vi som älskade varann så mycket” av Ettore Scola (1974). Inte bara den definitiva romantiska komedin, den berättar också Italiens historia under 30 år. - Karolina Fjellborg:
”Gudfadern” av Francis Ford Coppola (1972). Livets film för mig. Den är vemod, våld och världens vackraste filmmusik i perfekt förening. - Emma Gray Munthe:
”Faces” av John Cassavetes (1968). Ingen fångar mänsklighetens trasigaste och finaste sidor som John Cassavetes. - Stefan Hedmark:
”År 2001 – ett rymdäventyr” av Stanley Kubrick (1968). Gjorde ett enormt stort intryck på mig första gången jag såg den och den har fortfarande en hypnotisk kraft över mig. - Jens Peterson:
”Gudfadern” och ”Gudfadern del II” av Francis Ford Coppola (1972, 1974). Suveränt filmberättande och skådespeleri.
De sämsta rullarna
12 bottennapp som alltid tycks ha en garanterad plats på listor över tidernas sämsta filmer – från äldst till nyast.
- ”Reefer madness” (1936).
High school-ungdomar provar att röka gräs, men det leder till mord, våldtäkt och sinnessjukdom. Finansierades av en kyrka som ville varna tonåringar, men resultatet blev en legendariskt usel film som återupptäcktes på 70-talet och blev en kultklassiker. - ”Plan 9 from outer space” (1957).
Rymdvarelser och zombies i en film där ingen inblandad lyckades få story, specialeffekter eller scenografi att hålla ihop (bokstavligen). ”Dracula”-stjärnan Bela Lugosis sista insats; 1994 gjorde Tim Burton en film om inspelningen, ”Ed Wood”. - ”Tarzan apmannen” (1981).
Bo Derek och hennes man John tolkade Tarzan i en film som blev en publiksuccé på grund av Bos status som sexsymbol. Men hennes behag var allt den hade. En kritiker anmärkte att till och med djuren är dåliga i filmen. - ”Kalabaliken i Bender” (1983).
Gösta Ekman spelade Karl XII i Mats Arehns påkostade 1700-talskomedi. Kritikerna var inte nådiga och filmen blev en kommersiell katastrof. ”Kvar av miljonerna har blivit en svullen nolla, ett havererat måndagsexemplar”, skrev Aftonbladets Jurgen Schildt. - ”Vargens tid” (1988).
1500-talsskröna som blev så sågad av svenska kritiker att Hans Alfredson slutade göra film. ”En sådan pärs önskar man inte ens sin värste fiende”, rasade Jan Söderqvist i magasinet Chaplin. - ”Showgirls” (1995).
Paul Verhoeven gjorde succé med den erotiska thrillern ”Basic instinct” (1992), men det här skandaldramat om en strippa blev en omtalad flopp. På senare år märks dock försök av vissa kritiker att omvärdera filmen. - ”Batman & Robin” (1997).
Läsarnas hatfavorit när Empire ordnade omröstning 2010. George Clooneys enda Batman-film blev ökänd för Arnold Schwarzeneggers överkokta insats som skurken Mr Freeze och för de omtalade bröstvårtorna (!) på Batman-dräkten. - ”Battlefield Earth” (2000).
John Travolta tyckte det var en bra idé att ha huvudrollen i en sci-fi-film baserad på en bok av L Ron Hubbard. Kopplingarna till scientologin var en sak, men filmen blev överlag så hårt ratad av kritiker och publik att fiaskot sänkte ett filmbolag. - ”The room” (2003).
Indiefilm skriven och regisserad av Tommy Wiseau, som även spelade huvudrollen. Gjord med allvarliga intentioner, men är så häpnadsväckande dålig att kultfans har omfamnat den som en svart komedi. James Franco spelade Wiseau i filmen ”The disaster artist” (2013). - ”Tre solar” (2004).
Richard Hobert har gjort många sevärda filmer, men det här praktfiaskot är ändå vad många förknippar hans namn med. Lena Endre och Mikael Persbrandt har huvudrollerna, men ettorna haglade. - ”Disaster movie” (2008).
Regissörerna Jason Friedberg och Aaron Seltzer är kända för sina töntiga filmparodier. Alltid sågade längs fotknölarna, men den här filmen är unikt avskydd. Den har lägst betyg på IMDb. - ”Sean Banan inuti Seanfrika” (2012).
Det var ingen som förväntade sig ett mästerverk när Sean Banan och Kikki Danielsson slog sina påsar ihop för en komedi som utspelar sig i Afrika. Men Expressen delade ut tre getingar. Övriga kritikerkåren fördömde filmen grundligt.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.