Studenter jagas i julig skräckfilm med Metoo-vibbar
Men det går utför, snabbt som i en pulkabacke
Publicerad 2020-05-09
Black christmas
Regi Sophia Takal, med Imogen Poots, Aleyse Shannon, Lily Donoghue, Cary Elwes.
FILMRECENSION. Det borde gå att göra en bra, feministisk slasherfilm om kvinnliga studenter som jagas på ett universitet.
Det här är inte den filmen.
SKRÄCK. Vägen till helvetet är kantad av goda föresatser, lyder ett bekant talesätt. Det borde kanske regissören Sophia Takal ha tänkt på innan hon gjorde den här nyinspelningen av den kultiga kanadensiska skräckfilmen ”Stilla natt, blodiga natt” (1974).
När den kom var det en pigg rysare som skulle inspirera många liknande i genren, särskilt ”Alla helgons blodiga natt” (1978). Filmen hade sina fånigheter, men också en genuint obehaglig stämning.
Som gjort för modern uppdatering
I Takals händer blir nyinspelningen (för övrigt den andra som har gjorts; den första kom 2006) en Metoo-thriller, vilket är en bra idé. Hela upplägget med en manlig mördare som gömmer sig på vinden på ett studenthem där enbart unga kvinnor bor är som gjort för en modern uppdatering. Den nya versionen av ”The invisible man” som gick på bio nyss tjänade på sin Metoo-tolkning.
Men Takal och hennes medförfattare April Wolfe tappar bollen helt. Filmen utspelas på ett universitet med gamla anor, men missnöjet kokar bland en del av de kvinnliga studenterna. Skolans grundare var en välkänd rasist och kvinnohatare. De mer militanta studenterna har tvingat universitetet att ta bort en byst som föreställer honom och nu har de siktet riktat mot en av lärarna (Cary Elwes) som de inte tycker är ”woke” nog.
Många andra studenter himlar med ögonen åt dem. Men när det första offret faller för en maskerad mördare i svart dräkt (inte olik Ghostface i ”Scream”-filmerna) anar studenterna inte att mordet kan kopplas till en ondskefull tradition på universitetet…
Iskallt ryslig scen
Den första scenen, som utspelas i juletid, en nattsvart kväll med tindrande snö, är iskallt ryslig. Men det går snabbt utför som i en pulkabacke efter det. Spänningen infinner sig inte och storyn blir bara larvigare. Den amerikanska åldersgränsen sätter stopp för skräck som tänjer på gränserna och filmens feministiska agenda blir komiskt övertydligt predikande.
Färglösa hjältinnor, gäspigt ointressanta misogyna mördare.
Filmen finns att hyra på flera streamingtjänster.
Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.