Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Lekfull utekväll med Malmös olycksfåglar

Ibland tragikomiskt, ofta ångestladdat, i ”In i dimman”

Publicerad 2021-12-12

”In i dimman”.

Betyg: 2 av 5 plusBetyg: 2 av 5 plus

In i dimman

Regi Maciej Kalymon.


FILMRECENSION. ”In i dimman!” kanske många av oss utbrister muntert under en blöt kväll på stan.

Det här är en film om dem som aldrig tar sig tillbaka ut ur dimman.

HYBRIDDOKUMENTÄR. Det handlar om gubben som vaknar och omedelbart greppar efter första morgonölen. Tanten som sitter timme efter timme och drar i spaken på en spelmaskin. Och städerskan som kämpar vidare trots att hon funderar på varför hon aldrig mår bättre.

Det är människor i samhällets periferi. Vår periferi. Malmö, i det här fallet.

Filmen, som är regissören Maciej Kalymons långfilmsdebut, är inspelad under flera år och resultatet är en hybrid där somliga delar är dokumentärt skildrade och annat är iscensatt på samma vis som man skulle göra med ett fiktivt drama.

Det är ingen berättelse som tar oss från A till B, utan porträttet av olycksfåglarna består av kortfattade tablåer, vardagshändelser där inget våldsamt spännande händer. Ibland är det tragikomiskt, ofta ångestladdat.

Får huvudrollen för en gångs skull

Poängen är att låta de här människorna för en gångs skull få huvudrollen och att kanske skapa en lite större förståelse för personer som inte passar in i vårt städade samhälle.

Det blir extra tydligt i en scen där en överförfriskad dam får feeling under en utomhusföreställning och envisas med att dansa framför publiken tills både vakter och hennes sällskap lyckas få henne att till sist gå därifrån. Alkohol är inte problemet för alla medverkande i filmen, men det går inte att komma ifrån den röda tråd som ruset står för.

”In i dimman”.

Rå verklighet, varm fiktion

Här finns en lekfullhet i formatet och det tekniska. Under en lång sekvens plockar Kalymon (som även är filmens fotograf) bort filtret från kameran för några sekunder innan han sätter tillbaka det. Plötsligt blir vi väldigt medvetna om skillnaden mellan den råa verkligheten och den varma, manipulerade filmfiktionen.

Ibland ökar Kalymon hastigheten på filmen, som för att blinka åt oss att han är fullt medveten om att tempot är långsamt.

Det är inslag som lättar upp vid de stunder då vi mest känner av att filmen driver runt lika planlöst som personerna vars liv tillbringas inne i dimman.

Filmen visas på bio samt strömmas på Draken Film.


Glöm inte att gilla Aftonbladet FILM på Facebook och följa oss på Instagram och Twitter för nyheter, trailers, recensioner och skön filmnostalgi.

Följ ämnen i artikeln