Partynextdoor en lyxig hemlighet i Frihamnen
Publicerad 2024-10-26
KONSERT Konserten med Partynextdoor – artisten som när som helst väntas släppa ett album med Drake – känns nästan som någon form av lyxigt surrealistisk hemlighet.
Med det sagt gör sig Billboard-stjärnan utmärkt på Banankompaniet.
Partynextdoor
Plats: B-K, Stockholm. Publik: 3 302. Längd: En timme och 16 minuter. Bäst: ”Right now” från den självbetitlade debuten. Musik som var ljusår före sin tid när den kom. Sämst: Partynextdoor kanske inte är Nicki Minaj – men han är ändå 52 minuter sen.
Partynextdoor var långt före sin tid när han, samtidigt som Drakes tidiga glansdagar, slog igenom med nervigt melodiös rap. Ett uttryck som senare skulle adopteras av artister som Post Malone och komma att dominera listorna under lång tid.
Drake tog tidigt den yngre landsmannen under sina vingar. Kanadensaren blev 2013 den första artisten att knytas till popstjärnans skivbolag OVO Sound. Än i dag hör Partynextdoor till de viktigaste personerna kring Drake. Nu i höst väntas de två släppa ett gemensamt album.
Tillsammans med en annan samarbetspartner, Summer Walker, står Partynextdoor för en ljuvligt renodlad r’n’b som ofta blir fullständigt enorm i USA men ignorerad i Sverige. Därför är det extra glädjande att ”Sorry I’m outside tour”, artistens första turné på sex år, kommer till norra Stockholm i kväll. Den industriella miljön i Frihamnen är som hämtad från omslaget till Drakes album ”Views” och känslan är att svinkalla Tegeluddsvägen kunde ligga i, typ, Toronto.
Inne på Banankompaniet är det kontrasterande varmt och fuktigt som i en bastu. Publiken har, som sig bör när det vankas r’n’b-konsert, klätt upp sig till tänderna.
Partynextdoor är själv helt klädd i svart, med ett stort halsband runt halsen. Han flankeras av fyra kvinnliga dansare.
Konserten börjar med ett sårigt telefonsamtal, som för tankarna till Drakes mästerverk ”Marvin’s room”, och ett band som liksom kramar ut allt under konsertens första två minuter. Partynextdoor på B-K är den mest gitarrglada r’n’b som Stockholm har upplevt sedan Lil Yachtys svettiga afton på Fryshuset i maj. En låt som ”Freak in you” börjar till exempel som soft r’n’b men slutar som Sweden Rock Festival.
Som tur är kan det spelsugna bandet ändå inte ta udden av musikens hjärta.
Jahron Anthony Brathwaite, som Partynextdoor egentligen heter, föddes av en jamaicansk mamma och en pappa från Trinidad i Mississauga, Ontario. Hans musik vilar stadigt på r’n’b-botten och de skivor med Boyz II Men och Blackstreet som pappan spelade för honom när han var liten.
När bandet låter ett slow-jam som ”Control” vara just det uppstår balsam för öronen. I låtar som ”Persian rugs” och ”Sex on the beach” får de unga paren längst bak i lokalen någonting att hångla till. Och när ”Resentment” får en västkustmjuk vajb är det som om allt annat rinner av en.
Finalen, det omåttligt populära Drake-samarbetet ”Come and see me”, går i samma midnattsblå ton.
Konserten med den kanadensiska Billboard-stjärnan känns nästan som någon form av lyxigt surrealistisk hemlighet. En light-version av när Rihanna uppträdde på Berns. För att accentuera detta spelar Partynextdoor i kväll även hennes jättehit ”Work”, som han var med och skrev.
Följ Aftonbladet Musik på Facebook, Instagram, X, Threads, Bluesky och Spotify för full koll på allt inom musik