Nya singeln från Avicii låter kuslig och ofärdig
Därför är det svårt att bedöma ”SOS”
Uppdaterad 2019-05-10 | Publicerad 2019-04-10
SINGEL Det spelar ingen roll hur färdiga de nya inspelningarna var innan Avicii dog.
”SOS” visar att något stort och fundamentalt ändå saknas i musiken.
Avicii
SOS
Universal
POP Skulle ”SOS” låta så här om Avicii fortfarande levde?
Hur färdiga var inspelningarna innan han dog?
Vad skulle den dokumenterat maniska perfektionisten ha ändrat på eller stoppat eller gjort om?
Eftersom musikens huvudperson är borta blir allting som släpps nu en efterkonstruktion.
Med tanke på omständigheterna blir det också svårt att bedöma ”SOS”.
Ska musiken över huvud taget jämföras med något som Avicii har gjort tidigare, eller är det en epilog som av förklarliga skäl står utanför resten av låtkatalogen?
Jag vet inte.
Nya singeln är framför allt en del av ett sorts sorgearbete som fortfarande pågår. Ur det perspektivet blir alla eventuella betyg rätt futtiga, kanske också onödiga.
Aloe Blacc, som lade soulvokalen på ”Wake me up”, medverkar även på ”SOS”.
Låttexten hade kunnat vara en kortfattad sammanfattning av dokumentären ”Avicii: true stories”. Den handlar om en person som mår dåligt och behöver hjälp, som famlar efter något eller någon som kan ”plocka upp honom från underjorden” och vara bättre än drogerna, något eller någon som kan ge honom sinnesro.
Orden som Blacc sjunger är kusliga, modfällda och nästan tröstlösa att lyssna på i dag.
Den stora frågan är hur Avicii skulle bygga upp resten av sin karriär. Mot slutet kändes det som han var på väg bort från edm-musikens basingredienser och specialeffekter.
Kommande albumet ”Tim”, som släpps på svenska nationaldagen den 6 juni, ger säkert en bättre bild av det.
”SOS” är i alla fall en av de mest renodlade popsinglarna som har getts ut i Aviciis namn.
Hooken och beatet påminner om mycket annat som har dominerat hitlistorna på 2010-talet.
Tankarna går bland annat till Zara Larssons ”Lush life”. Men framför allt liknar den avskalade popmusiken ”Shape of you” med Ed Sheeran.
I en spellista med Aviciis bästa låtar riskerar ”SOS” åtminstone att försvinna.
Var det hit Tim själv ville?
Var det där han ville vara i en kommersiell popvärld som just nu kränger och förändras i en rasande takt, mycket tack vare k-pop och Billie Eilish?
Visst, situationen gör att man kanske läser in för mycket i precis allting.
Men ”SOS” känns inte färdig.
Det låter som en uppfräschad demoinspelning som kanske kunde ha blivit något mer, bättre och större.
”SOS” släpps klockan 21.00 i dag.
LÄS FLER SKIVRECENSIONER HÄR!
LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!
Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik