Publiken gör hela showen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-04-14
Takida är coola – som fenomen
Som fenomen är Takida det coolaste som finns.
Som musik är det nästan ingenting, men fansen tar aldrig slut.
2000-talets konstigaste rocksuccé kommer inte att låta sig stoppas.
I april 2005 spelade Takida på en nattklubb i Karlstad. Lokaltidningarna pliktskrev. Konserten var utsåld, och när den började sträckte sig fortfarande en kö halvvägs över torget.
Då återstod ännu ett år innan de skulle släppa sitt första album på ett skivbolag.
Ett envist turnerande
Det är, i branschanalytiskt ljus, alldeles fantastiskt. Takida drar storpublik i alla svenska städer de besöker. Enbart tack vare ett hårt, envist turnerande (och lite hjälp av något nytt som kallas internet).
De fem Ångekillarna har ingen skuld till någon, de har skapat sitt genombrott själva. Det har skett successivt men massivt, utan hjälp av pressen. För pressen, den har aldrig fattat någonting.
Ligger på Trackslistan
För mig är den otäckt nickelbackiga balladen ”Curly Sue” ett problem. I den riktiga världen har den legat på Tracks i tjugofyra veckor.
För mig är Takida medioker, postgrungig, radiodistad campusrock. I ett jublande Cirkus behöver Robert Pettersson inte ens sjunga orden själv.
Jag kan aldrig förstå vad som tilltalar så många, men jag kan ju aldrig riktigt förstå livet heller.
I värmen mellan publik och band föds något vackert.