Sarah Klangs vackra men långdragna vemod
Publicerad 2021-05-07
ALBUM Det här är klassisk bilmusik.
Ofta i ordens bästa bemärkelse.
Sarah Klang
Virgo
Pangur
ROCK Efter pandemin borde någon tillsätta en statlig utredning om varför så många svenska artister i dag låter som Fleetwood Mac på 80-talet. Vad är det frågan om? Här är ytterligare ett exempel där låtarna går att härleda till, exempelvis, albumet ”Tango in the night”.
Det är kanske lätt att hamna där om man vill skapa ett luftigt sound med snygg lack. Förr eller senare ser man bakljusen på klassiska FM-rocksinglar som ”Seven wonders” och ”Little lies”. Bilen är ofta en lika viktig referenspunkt på ”Virgo” som hifi-americana med The War On Drugs eller Lana Del Rey. Det låter och känns som att Sarah Klang har skrivit albumet bakom en ratt, eller möjligtvis drömt om att kunna resa bort på en landsväg som rullar fram längs mjuka dalgångar i Kalifornien. En av de starkaste låtarna är passande nog döpt till ”Canyon”.
Klangs kärlek till soul, country och vintage rock får plats i samma tank. Det skänker albumet en helhet och atmosfär som ger stort utrymme till den påträngande och tunga melankolin. Det regnar i varenda låt. Enda problemet är att musiken har i princip samma tonläge och temperament hela tiden. Flera spår flyter ihop i stället för att stå ut.
BÄSTA SPÅR: ”Canyon”.
LÄS ÄLDRE SKIVRECENSIONER HÄR!
Följ Aftonbladet Musik på Facebook för full koll på allt inom musik