Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Missy Elliott

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-11-08

Under construction (hiphop)

Missy ”Misdemeanor” Elliott har tidigare ägnat sig åt underhållning på högsta nivå. Det gör hon även här.

Men med ”Under construction” gör hon även ett statement. Missy beger sig in i hetluften och diskuterar några av hiphopens känsligaste punkter. Som våldet inom hiphop, och vad hiphop en gång var.

Missy har inte plötsligt börjat skriva samhällsmedvetna texter (”I ain’t gonna turn Reverend Elliott on y’all”). Hon och Timbaland gör egentligen det de alltid har gjort, partybangers. Men genom rena prator och en old school-inriktning visar Missy upp en tydlig linje, materialmässigt är det här det jämnaste album hon gjort.

Orsaken till hennes ställningstagande är bästa kompisen Aaliyahs död. Aaliyah tillägnas också en låt, ”Can you hear me?”, framförd ihop med TLC, där även Left-Eye, 2Pac, Biggie och Big Pun hedras. En låt som, trots innehållet, är ett av de svagare bidragen. Den är ett av få r’n’b-spår, och den och ”Nothing out there”, med Beyoncé Knowles, hamnar lite i skymundan jämförda med Missys och Timbalands mer roliga samplingar och överraskande tilltag.

Missy och Timbaland har för första gången gått bakåt i tiden, men det är just de, två av de mest framåtsträvande och originella producenterna, som lyckas med det utan att det blir mossigt.

Missy pratar om klassiska saker som att man förr battlade på micken, att man kunde vara gangster och dansa samtidigt. Det är den kaxiga glädjen som Missy och Timbaland har plockat fram genom röstsamplingar, scratch, titlar som ”Funky fresh dressed” och att Missy rappar på gammalt vis.

Beatsen är i grunden enkla och raka som förr, men de vävs samman till helt egna, galna, futuristiska takter, som kommer att leva på klubbarna en lång tid framöver.

Lyssna på smakprov av Missys skiva

Marimba Roney

Följ ämnen i artikeln