En sann historia från världens naivaste land
SVT:s ”Smärtpunkten” är stark – och plågsam att se
Publicerad 2024-04-18
TV-RECENSION SVT:s ”Smärtpunkten” skildrar hur det gick till när Lars Norén gjorde teater med tre tungt kriminella, varav en samtidigt deltog i den rånturné som avslutades med Malexandermorden.
Det är en serie som varken lär eller bör passera obemärkt.
Smärtpunkten
Tre delar
Av Pelle Rådström, Wilhelm Behrman och Niklas Rockström, med bl a David Dencik, Maria Sid, Martin Nick Alexandersson, Einar-Hugo Strömberg, Linus Gustafsson, Cecilia Milocco, Martin Rosengardten.
DRAMA Detta hände alltså i slutet av 90-talet:
Den uppburna dramatikern Lars Norén fick, och tog, möjligheten att göra en pjäs med tre tungt kriminella fångar på högsäkerhetsanstalten Tidaholm; Carl Thunberg, Tony Olsson och Mats Nilsson.
Den sattes upp av Riksteatern, fick namnet ”7:3” och gick ut på att fångarna, i rollerna som sig själva, samtalade om livet med Noréns alter ego, som gestaltades av Reine Brynolfsson.
Två av dem – Olsson och Nilsson – var dock övertygade nynazister, och att de, på uppmaning av Norén, framförde argument för sin ideologi på teaterscenerna mötte skarp kritik.
Och betydligt värre skulle det bli när det visade sig att Olsson, under de frikostiga och i princip obevakade permissioner som Kriminalvården beviljade för arbetet med pjäsen, samtidigt hade planerat och begått en serie väpnade rån tillsammans med nynazisterna Jackie Arklöv och Andreas Axelsson.
Ett förlopp som slutade med att två poliser sköts till döds i Malexander i Östergötland.
Hur i hela friden tänkte man, och man nu tänkte alls, hur kunde det gå så fruktansvärt fel, och bar någon, utöver gärningsmännen själva, ett ansvar för projektets tragiska utgång?
Tredelade ”Smärtpunkten”, som är baserad på Elisabeth Åsbrinks fackbok med samma namn, visar vad som hände, och låter sedan tittaren själv fundera över de frågorna.
David Dencik är suverän i rollen som Norén, som tycks bli kittlad av det farliga och förbjudna i både männen och projektet, men när det väl kommer till kritan lämnar hundgörat åt producenten Isa Stenberg (Maria Sid).
Hon, vars egna barn har flyttat ut, blir en sorts bullmamma åt Thunberg (Einar-Hugo Strömberg), Ola Svensson (som motsvarar verklighetens Nilsson och spelas av Linus Gustafsson) och framför allt den explosiva Olsson (Martin Nick Alexandersson) – men får kalla fötter när det hela börjar barka åt helvete och hon inser att hon har tagit på sig ett för stort ansvar. Att konsten kanske trots allt inte kan reformera riktigt vem som helst.
Regissören Sanna Lenken har valt att ge serien en lätt dokumentär touch, och ibland känns det nästan som att man tittar på en ren rekonstruktion, speciellt när det gäller repetitionsscenerna.
Det är effektivt och ”Smärtpunkten” är en stark upplevelse, ofta direkt plågsam.
Man får ont i magen av att se hur Kriminalvårdsstyrelsen blir smickrade och bländade av Noréns stjärnglans, hur Noréns ego går igång på tanken av att göra något så här dristigt, och hur Stenbergs aningslöshet når nya höjder för varje scen. (Kulmen nås när hon uppmuntrar Tonys vänskap med Arklöv, eftersom det är bra att ha en kompis ”med annat ursprung”.)
Det är som en perfekt storm av konstnärliga pretentioner, genikult, hybris, naivitet, missriktad humanitet och noll markkontakt, i världens mest godtrogna land.
”Smärtpunkten” har premiär på SVT Play den 19 april, och i SVT1 den 21 april.