Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Allsångsraset

Uppdaterad 2018-07-20 | Publicerad 2010-07-15

Tittarna flyr – ”Allsång på Skansen” har de sämsta siffrorna på tio år: Vi vet inte varför

Efter tre program har ”Allsång på Skansen” de sämsta tittarsiffrorna på tio år.

– Jag har ingen bra förklaring till varför, säger programmets projektledare Gunilla Nilars.

Slår man ihop tittarsiffrorna för de tre första programmen hittar man inte sämre siffror sedan år 2000.

De två första veckorna konkurrerade ”Allsång på Skansen” med fotbolls-VM och hade drygt 350 000 färre tittare per program jämfört med året innan.

Men tappet mot förra året var stort även denna vecka, då fotbolls-VM var avslutat. Nästan 200 000 färre tittade på veckans ”Allsång på Skansen”.

Slogs av deckare

Nu försöker allsångens projektledare Gunilla Nilars febrilt leta efter förklaringar till det stora tittartappet.

– Jag försöker hitta förklaringar och skäl. Men självklart har vi tappat till fotbollen de två första programmen, sen har jag också under de här åren aldrig varit med om att ha så här fint väder.

”Allsång på Skansen” har legat stadigt som sommarens tv-underhållning nummer ett i många år. Men den här veckan blev programmet slaget på fingrarna av ”Morden i Midsomer”-premiären. Den brittiska deckaren har tidigare somrar haft färre tittare än allsången.

– Jag har ingen annan förklaring än att det går lite senare på kvällen, när folk har gått in, säger Gunilla Nilars.

Men att de dåliga tittarsiffrorna skulle tyda på att allsångsmarknaden blivit mättad tror hon inte på.

– Vi gör samma program som vi har gjort tidigare och att vi har en och en halv miljon tittare är jag inte ett dugg orolig för, säger Nilars och fortsätter:

– Tittarna har inte svikit oss, de som har tittat på de två första programmen är kvar och det tycker jag är det viktigaste.

”Vi levererar”

Konkurrenten ”Lotta på Liseberg” i TV4 tappar också. Värst var premiärprogrammet som visade ett tapp på 321 000 tittare jämfört med fjolåret.

Även här kan man söka orsaken i fotbolls-VM.

Men tisdagens program visar att tittarna har svårt att hitta tillbaka trots att fotbollen är över. Jämfört med förra året tappade direktsändningen från Liseberg 265 000 tittare.

– Får vår del känner vi att programmet levererar så som vi har tänkt, säger programmets exekutiva producent Tora Heckscher.

Följ ämnen i artikeln