Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Kommuner betalar dyrt för tv-show

Publicerad 2013-08-02

TV4:s Körslaget tar ut 150 000 för reklamen

Sju kommuner ska delta i det populära TV4-programmet Körslaget.

Men för få använda sig programmet i sin marknadsföring måste de betala - 150 000 kronor.

I Vellinge kommun har det skapat en infekterad debatt.

Körslaget går ut på att sju kändisar åker till sina hemtrakter för att samla ihop en kör. Varje helg tävlar sedan körerna i direktsändning.

Men för de deltagande kommunerna kostar det en rejäl summa om de vill marknadsföra sig med Körslaget, skriver Sydsvenskan.

”Amatörmässigt”

- Vi erbjuder alla kommuner en associationsrätt till namnet Körslaget, säger Nicke Johansson, informationsansvarig på produktionsbolaget Meter som äger varumärket.

Vellinge betalade 150 000 kronor, är det alltid samma summa?

- Det beror på hur mycket de ska använda namnet. Ju mer de använder det desto mer pengar blir det.

Ledamoten Henrik Thorsell (FP) från Vellinge kommun tycker att kommun­styrelsens arbetsutskott gjort fel när de betalade.

- Skattepengar ska hanteras varsamt, att sponsra ett privat bolag är inte att ha respekt för skattepengarna. Vi upplever att det är ogenomtänkt, amatörmässigt och opportunistisk, säger han.

”Var värt priset”

Kommunstyrelsens ordförande Lars-Ingvar Ljungman (M) håller inte med.

- Vi som utgjorde majoriteten var av den uppfattningen att detta var ganska billig tv-reklam. Vi gjorde bedömningen att det här var värt priset, säger han.

Även Munkfors kommun betalat en summa på runt 150 000 kronor. Men pengarna har samlats ihop av lokala företag och kommer inte från kommunkassan.