Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Mysteriet nära en lösning efter 69 år

Uppdaterad 2014-01-19 | Publicerad 2014-01-17

”Jag såg hur planet brann och försvann”

Rune Ericsson, 72, var fyra år gammal när han såg det brinnande planet över föräldrarnas gård i Tösse.

Han var fyra år när han såg det brinnande planet dåna fram över kvälls­himmeln.

– Jag glömmer det aldrig, säger Rune Ericsson.

Efter 69 år har ­dykare hittat planet på 15 meters djup.

Dykaren Per Hedlund i Sandviken hittade resterna av planet den 26 augusti i fjol. Han anmälde fyndet till polisen. Eftersom ingen hört av sig inom tre månader är han nu formell ägare till vraket.

– Att hitta ett flygplan är som att hitta en cykel. ­Enligt hittegodslagen tillfaller fyndet upphittaren efter tre månader om ingen ägare hört av sig, säger han.

Per Hedlund har ett långt förflutet som dykläkare i flottan. För många år sen letade han, tillsammans med sitt team, efter ett ­försvunnet plan på ett ­annat ställe i Vänern.

”Dundrade förbi oss”

Då berättade Rune ­Ericsson, 72, om den d­ramatiska vårkvällen 1945 då det brinnande planet flög över föräldrarnas gård i Tösse utanför Åmål.

– Det dundrade förbi oss där uppe. Jag såg hur det brann och sen försvann det bortom skogsbrynet på väg mot sjön.

Planet och besättningen försvann spårlöst. Senare hittades några flytvästar som drivit i land.

Per Hedlund och hans dykarkollegor hittade vraket på 15 meters djup i Dalbosjön, den västra delen av Vänern. Det är täckt av nät och ryssjor som fastnat under årens lopp.

Planet är troligen tyskt. Texten på de hittade flytvästarna tyder på det. ­Under slutet av kriget flög många tyska plan över ­Sverige i ett sista desperat försök att evakuera en del av de över 250 000 tyskar som var på flykt undan r­yssarna på andra sidan Östersjön. Dessutom var 80 procent av alla plan som kränkte svenskt luftrum under kriget tyska.

Kan ha tillhört Hitler

Det kan röra sig om en Focke-Wulf Condor, en ­fyrmotorig jaktbombare som också användes som privatplan av Adolf Hitler.

Det kan också vara en Heinkel He 177, ett tungt bombplan, ökänt för sina motorbränder. Det var bland annat tänkt att bära den atombomb som tyskarna aldrig hann få färdig.

Per Hedman kan göra vad han vill med vraket men har i­nte råd att bärga det.

– Hittar vi vapen eller kroppar ombord blir det ett polisärende, säger han.

Andra plan som kraschat på svensk mark

Den brittiska Lancasterbombaren Easy ­Elsie nödlandade 1944 på en myr utanför Porjus. Den hade deltagit i ett anfall mot det tyska slagskeppet Tirpitz i Norge. Besättningen överlevde och internerades. ­Planet ligger fortfarande kvar ute på myren.

I oktober 1943 sköt tyske piloten Werner Spiedel ner den svenska DC3:an Gripen som gick i kurirfart mellan Skottland och Sverige. Planet fattade eld och kraschade på Hållö utanför Smögen. Två av de femton ombord överlevde. Ett propellerblad är ­bevarat och står som ett monume­nt över t­ragedin på Hållö.

Den 13 juni 1952 attackerade den sovjetiske jaktpiloten Grigo­rij Osinskij en svensk DC3:a späckad med utrustning för signalspaning. Planet störtade i Östersjön och samtliga åtta ombord omkom. Vraket bärgades 2003-2004. Det står nu på Flygvapenmuseet i Malmslätt. Ett par dagar senare sköts ett svenskt Catalinaplan som letade efter överlevande från DC10:an ned. Besättningen räddades av ett tys­kt fartyg.

Strax före jul visade Aftonbladet unika bilder på den Fokker S6 som störtade i Vättern 1937. Furir Stig Carlsson följde med planet i djupet. Löjtnant Gösta W Lilja dog av sina skador när hans fallskärm inte hann veckla ut sig. Planet betraktas som en gravplats.