Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

”Röret föll sönder när vi tog ut det”

Publicerad 2014-06-09

Estniskt flygbolag får skarp kritik i ny rapport

Det estniska flygbolaget Avies sköter flygtrafiken mellan flera småorter i Sverige.

Men på bara två år har minst tre allvarliga tillbud inträffat.

Nu kritiseras bolaget i en ny utredning från Statens Haverikommission.

– Det var motorstörningar på båda motorerna, säger Stefan Christensson, utredningsledare på Statens haverikommission.

Sveg i Härjedalen i maj förra året. Flygplanet, en Jetstream 32, från det estniska bolaget Avies rullar ut på startbanan. Resan ska gå till Arlanda med en mellanlandning i Mora. Men planet har knappt hunnit lämna landningsbanan innan motorn på högra sida börjar hacka. Sen fick även den vänstra motorn problem. Flygplanet får snabbt en kraftig slagsida åt höger och börjar tappa höjd.

– Vi bara satt och höll varandra i händerna, och bara tittade rakt ner och tänkte – ska det sluta så här?, säger passageraren Lina Andersson till Sveriges Radio Dalarna i en intervju.

Planet lyckades nödlanda på Svegs flygplats och ingen passagerare skadades vid händelsen – men det kunde ha gått betydligt värre. I en färsk rapport från Statens haverikommission slår myndigheten fast att båda motorerna drabbades av störningar direkt efter start.

– Vi betecknar det här som ett allvarligt tillbud då det var motorstörningar på båda motorerna. Störningarna varade en dryg minut vilket kan låta lite, men då ska man komma ihåg att det var precis efter starten, säger Stefan Christensen, utredningsledare på Statens haverikommission.

Motorfelet tros bero på att planet inte hade varvtalsreglagen i rätt position. Men när Statens haverikommission undersökte planet hittade man flera andra fel.

– Ett lufttrycksrör var provisoriskt lagat med gummislang, andra rör var angripna av korrosion. När vi tog ut ett av rören föll det sönder, säger Stefan Christensen.

– Vi är inte helt happy med hur företaget sköts tekniskt och operativt, men det är egentligen inte vår sak att bedöma, fortsätter han.

Flera tidigare incidenter

Motorproblemen i Sveg är dock inte den enda incidenten som drabbat Avies. I februari 2013 landar ett flygplan delvis utanför landningsbanan i Pajala. Ett år senare inträffar en liknande incident i Torsby, ännu ett flygplan hamnar utanför landningsbanan. Efter händelsen i Pajala konstaterade Statens haverikommission att Avies hantering av olyckan "tyder på påtagliga brister i operatörens systematiska säkerhetsarbete". Enligt Martin Lindgren på Svensk pilotförening är tre tillbud på två år ovanligt många.

– De har inte haft jättemycket trafik i Sverige. Trots det har man tre allvarliga tillbud som utreds av Statens haverikommission. Det är oerhört allvarligt, säger han.

Han menar att bolaget har en osund företagskultur. Bland annat har bolaget inga egna anställda piloter. I stället är varje pilot kontrakterad som egenföretagare.

– Man pressar priserna och kan vinna upphandlingar på bekostnad av säkerheten och på de anställdas villkor.

Skulle du våga resa med Avies?

– Nej, jag skulle inte åka med det bolaget. Dels på grund av deras personalpolitik, men också på grund av tillbuden, säger Martin Lindgren.

"Säkert att flyga med oss"

Avies trafikerar flera orter i norra Sverige på uppdrag av Trafikverket, bland annat flyger man åt bolaget Direktflyg. Trafikverket betalar 165 miljoner kronor för att Avies ska sköta trafiken mellan 2011-2015. Men trots tillbuden har man ingenting att säga till om när det gäller tillståndet. Det är nämligen bara luftfartsmyndigheten i det land där bolaget är skrivet som kan dra in flygtillståndet.

– Sådan här så kallad regulation shopping har tyvärr blivit allt vanligare. Flygbolagen registrerar sig i länder med sämre tillsyn och lägre löner, sen flyger de i helt andra länder. Då blir det svårt att utföra tillsyn på plats, säger Martin Lindgren.  

Avies vd Allan Soll håller dock inte med om kritiken om att bolaget skulle tumma på säkerheten:

– Vi har flugit i 24 år och aldrig haft en dödsolycka, varken bland personal eller passagerare. Det är säkert att flyga med oss, säger han.