Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Hyresvärden kräver 1 000 kronor för felsorterade sopor – nu bestrider Juan fakturan

Uppdaterad 14.40 | Publicerad 14.20

Juan Soto, 38, krävs på 1 000 kronor av hyresvärden MKB.

Anledningen? Han har sorterat sina sopor fel – något som han själv förnekar.

– Jag vet ju bara att jag sopsorterar efter reglerna, säger han.

När Juan kom hem till sin lägenhet i Malmö väntade en faktura från hans hyresvärd, det kommunala fastighetsbolaget MKB.

– Det stod inte så mycket, men nåt i stil med nedskräpning i soprummet. Jag förstod inte riktigt vad det handlade om, säger han.

Efter flera försök att få klarhet berättade hyresvärden till slut vad som hade hänt: En soppåse var inte sorterad korrekt, utan låg på soprummets golv. Innehållet i soppåsen kunde kopplas till Juan. Något som P4 Malmöhus var först att rapportera om.

– Jag sa att jag hade uppskattat om jag fick nåt underlag eller bevis från dem, men de ville inte ge mig något. Jag vill ju ändå veta vad jag ska betala för.

Han fortsätter:

– Det hade varit bra för min del också så att man kan göra rätt för sig. Om man har gjort ett misstag är det ju självklart att man ska ta ansvar för det och ta konsekvenserna.

”Jag vet ju bara att jag sopsorterar efter reglerna”, säger Juan.

”Blir förbannad”

Han ringde och fick prata med en av MKB:s anställda, som sa att fakturan kommer gå till inkasso och Kronofogden om den inte betalas.

Juan känner sig upprörd.

– Det är väl en normal reaktion att bli förbannad. Jag kan inte ta ansvar för vad som händer i soprummet när jag gått därifrån. De kan inte anklaga mig för nåt de hittat på golvet, det kan ju ha ramlat ner eller orsakats av nån sopgubbe eller vad som helst.

Juan säger att han sopsorterar efter reglerna och att han är väldigt noga med att kolla att allt är på rätt plats.

– Jag tycker det är en inkräktning i mitt privatliv och integritet. Det här är en form av häxjakt för att få mig att betala.

Bestrider beslutet

Fakturan ligger på 1 030 kronor, men det är inte beloppet som stör Juan.

– Det är mer en principsak. Man behandlar inte sina hyresgäster på det sättet.

Nu bestrider han beslutet och vill att det hela ska ställas till rätta.

– Jag vill också skapa uppmärksamhet för att personer ska våga stå upp mot jättar som gör fel. Jag vill att man ska våga stå på sig.

Problem med felsortering hos MKB

Margaretha Söderström är kommunikationschef på MKB, och menar att det finns problem med bristande sortering i fastighetsbolagets miljörum.

– Det finns ett starkt önskemål från våra kunder att lösa det här problemet. Vi har ökad information i vår app och i miljörummen. Vi har personal på plats mellan måndag och fredag som hjälper till, men vi har behövt göra ännu mer än det.

Det har varit tydligt att man kommer behöva fakturera om man sorterat fel.

– Fakturor är det vi få ta till när inget annat hjälper.

Hur vet ni att det är hans soppåse?

– Om en påse inte är i kärlet utan står på golvet kommer vår personal att öppna påsen för att se vad som är i den. Det kan handla om att se om det är farliga avfall eller material, eller för att se om det kan sorteras som till exempel plast. Om vi hittar något i påsen med en avsändare, till exempel ett brev med någon form av ägandeskap, då blir det den personen som får fakturan.

Men hur kan ni vara säkra på att det är personen som står på kuvertet som också har slängt soporna? Är det ett säkert sätt att bedöma om någon är skyldig?

– Med största sannolikhet är det någon i hushållet, personen själv eller annan familjemedlem, som har slängt soporna.

Följ ämnen i artikeln