Vardagsdrickandet ökar
Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-14
Systembolagets försäljning fortsätter stiga – för tredje året
Ökat vardagsdrickande och minskad privatimport.
Systembolaget ökar sin försäljning för tredje året i rad.
Det visar Systembolagets senaste försäljningssiffror för perioden januari–augusti.
I Stockholm steg vinförsäljningen med 4,8 procent och ölförsäljningen med 5,6 procent. En kraftig ökning jämfört med spritförsäljningen som ökade med blygsamma 1, 6 procent.
”Mer öl och vin – mindre sprit”
– 2004 blev ett tungt år när EU släppte på införselsreglerna. Men i dag åker folk i allt mindre utsträckning och handlar utomlands, säger Systembolagets presschef Björn Rydberg.
Han tror att ökade inkomster spelar en viss roll.
– Och sen har nog nyhetens behag gått över. Det är också en långsiktig trend att vi dricker mer öl och vin och mindre sprit.
”Vi dricker mer”
Sven Andreasson är alkoholforskare och avdelningschef på Folkhälsoinstitutet, FHI.
Enligt honom blir Sverige allt mer likt sina europeiska grannländer. Där är alkoholdrycker ett betydligt vanligare inslag i vardagen än här hemma.
– Alkoholen har blivit synligare och mer vanligt förekommande. Vi dricker mer till måltider och när vi träffas och umgås, säger Sven Andreasson.