Aftonbladet gör supersuccé igen
Publicerad 2013-06-02
Nytt läsarrekord – nu når vi snart 3 miljoner per dag
Nu slår vi nya rekord.
2,94 miljoner svenskar läser Aftonbladet – varje dag.
– Det är en historisk räckvidd, säger Jan Helin, Aftonbladets publisher.
Framgångssagan Aftonbladet fortsätter.
Närmare var tredje svensk, 2,94 miljoner, läser nu Aftonbladet i någon form varje dag.
Det visar de senaste mätningarna från Orvesto.
”Historisk räckvidd”
– Det är en historisk räckvidd. Aldrig tidigare har vi haft så många läsare, säger Aftonbladets publisher Jan Helin.
Varje dag läser 823 000 svenskar Aftonbladet i pappersform.
Ännu fler väljer att läsa via andra kanaler.
1994 lanserade Aftonbladet, som första dagstidning i Sverige, en nyhetssajt.
Aftonbladet.se fick snabbt ett försprång mot konkurrenterna.
Ett försprång som de fortfarande inte tagit igen.
Inte ens i närheten.
I dag är Aftonbladet fullständigt dominant på nätet.
Enligt de senaste mätningarna går 1,8 miljoner svenskar varje dag in på Aftonbladet.se.
– Vi fortsätter att engagera läsarna i debatter och diskussioner varje dag, säger Jan Helin.
Når nästa generation
De senaste mätningarna visar också att Aftonbladet når nästa generations läsare – i mobilen.
På ett år har antalet personer som gått in på mobilsajten ökat med mer än 50 procent.
– Jag vill vara ödmjuk, men Aftonbladet dominerar på mobilen. Vi är långt före konkurrenterna i utvecklingen och enormt mycket större, säger Jan Helin.
Webb-tv är ett annat medium där Aftonbladet spöar konkurrenterna.
Webb-tv kan växa mera
Men här finns enligt Jan Helin ännu utrymme för tillväxt.
– Webb-tv är fortfarande i utvecklingen. Vi har ett spännande projekt på gång, som vi ännu är hemliga med, men som kommer att lanseras efter sommaren. Då kommer det att hända saker.
Målet är att nå den magiska tremiljonersgränsen innan året är slut.
– Då ska vi se till att fira, säger Jan Helin.