Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

’Gay? Hoppsan, vi låtsas som att du inte skrev det...’

Publicerad 2014-01-28

Vill du ha ditt namn på Coca-Cola-burken?

Glöm det.

Åtminstone om du heter Gay.

Nu pågår kampanjen "Share a Coke" i Sydafrika.

Massor med förhoppningsfulla har skrivit in sina namn på nätet i hopp om att få se just sitt på burken.

Alla får naturligtvis inte plats. Och det är definitivt kört om du råkar heta Gay .

Då kommer svaret direkt: "Hoppsan, vi låtsas som om du inte skrev det där. Prova ett annat namn är du snäll."

Inte helt ovanligt

"Gay" är engelsk slang för homosexuell. Men det kan också betyda glad och är dessutom ett inte helt ovanligt anglosaxiskt namn.

Men för Coca-Cola i Sydafrika spelar det ingen roll att namnet är vanligt. Där väljer man att följa homospåret och stoppa namnet.

Läskföretaget råkar vara en av de stora sponsorerna av OS i Sotji. Och alla vet vad Rysslands president Vladimir Putin tycker om bögar, lesbiska och transpersoner.

Ingen lär heller ha glömt reaktionerna efter Emma Green Tregaros "nagelprotest" under friidrotts-VM i Ryssland i fjol då hon målade naglarna i regnbågens alla färger för att uttrycka sitt stöd för de förföljda hbtq-personerna i Ryssland.

Pamparna i friidrottsförbundet gick i taket och hotade att skicka hem henne om det upprepades. Det gällde ju att inte förarga Putin under den "opolitiska" idrottsfesten.

Goodwill på spel

Coca-Cola har varit rätt hovsamt i sin sponsorkampanj för Sotji. Men beslutet att stoppa namnet Gay på burkarna har varit som att peta runt i ett jordgetingbo på nätet.

Homofrågan är minst sagt överkänslig i Ryssland och för Coca-Cola står mycket goodwill på spel eftersom så mycket av skriverierna kring OS hittills mest har handlat om homofrågor, terrorism och mänskliga rättigheter i Putins homofoba Ryssland. Saker som Coca-Cola inte vill förknippas med.

Inga Muhammed

I somras körde Coca-Cola i Sverige i gång kampanjen "Share a Coke" som gick ut på att du kunde få ditt namn på burken om du hade tur.

Men ett namn godkändes inte - nämligen Muhammed.

Efter konsultationer med muslimska företrädare i Sverige bestämde sig Coca-Cola för att profetens namn inte hörde hemma på en läskburk. Trots att det finns tusentals svenskar som också heter Muhammed.

– Vi hade inga spärrar. Men förslagen på svordomar och könsord hamnade i papperskorgen, säger Peter Bodor, informationschef på Coca-Cola i Sverige.

ANNONS