Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Blev blind – fick inte säga upp hyr-tv:n

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-09-14

När Birgit, 84, blev blind ville hon säga upp sitt hyresavtal på en tv hos Thorn.

I stället sa de att hon fick hyra den i ett år till.

KOSTAT 16000 Birgits dotter Anita har förgäves försökt nå Thorn för att säga upp hyreskontraktet.

Birgit har hyrt sin tv av Thorn i sju år. När hennes dotter Anita ville säga upp abonnemanget, eftersom Birgit hade tappat synen, stötte hon på problem.

– De sa att jag var för sent ute och att vi skulle betala i ett år till. Tydligen måste man säga upp avtalet tre månader före det datum man skrivit kontrakt, säger Anita.

Fick aldrig något svar

Anita har ringt, faxat, mejlat och skickat brev för att komma i kontakt med någon på företaget som kan hjälpa henne. När hon aldrig fick svar kontaktade hon en konsumentrådgivare, som även hon försökte nå Thorn via deras kundtjänst utan någon lycka.

– Jag har inte kunnat sova för jag har oroat mig över situationen, pengarna fortsätter dras från vårt konto och vi använder inte tv:n, säger Anita.

”Ett missförstånd”

Enligt Thorn är det ett missförstånd.

– Vi har bara två månaders uppsägningstid, inget annat, säger Rubin Virdi på Thorn.

Efter fem år som kund hos Thorn hade Birgit kunnat köpa loss tv:n, som hon nu betalat sammanlagt 16 000 kronor för.

– Vi har så många hyreskunder att vi inte kan skicka ut påminnelser till alla som hyrt över fem år, säger Rubin Virdi på Thorn.