Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Olycksflygplanet hade flygförbud

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-11-10

Togs in för service efter larm från pilot – bara fem dagar innan kraschen

kände till problemet Dash-planet som krashlandade på Kastrup hade flera gånger varit inne för service på grund av problem med landningsstället.

Dash-planet som havererade i Köpenhamn fick flygförbud bara fem dagar innan kraschen.

Orsaken: En pilot slog larm om problem med landningsstället.

Planet, som är av modellen Dash 8–Q400, kraschade på Kastrups flygplats på lördagen för två veckor sedan.

Då hade piloten i mer än två timmar kämpat i luften för att försöka få ut landningsstället helt och hållet. När han till slut valde att gå ner ändå slutade det illa – höger landningsställ vek sig och planet kanade längs den skumpreparerade landningsbanan.

Tack och lov klarade sig de 46 personerna ombord oskadda.

Pilot slog larm

Nu kommer nya uppgifter som visar att SAS mycket väl kände till problemet med det krånglande landningsstället.

Bara fem dagar innan kraschen på Kastrups flygplats fick planet flygförbud sedan en pilot slagit larm om att höger landningställ inte gick att få ut, skriver norska VG.

Då tog planet in för service, en ventil byttes ut – och planet sattes i trafik igen.

Men det var inte första gången som planet hade problem. Sex dagar före den incidenten, alltså elva dagar före kraschen, bytte man även då ut delar av landningsstället.

Modellen togs ur bruk

Mycket tyder på att ett fel hos SAS egen underhållsavdelning lett till att fel gummipackning monterats i höger landningsställ, skriver VG.

Hur det kommer sig att man inte hittade felet trots att planet var inne för service två gånger kan SAS inte svara på.

– Haverikommissionen håller just nu på att titta på planets hela historik, vilken service det fått och vilka åtgärder som har satts in. Det är en mycket komplicerad process som förhoppningsvis ska ge oss svar på om och när ett eventuellt fel har begåtts, säger informationschefen Bertil Ternert till aftonbladet.se

Efter flera tidigare incidenter med Dash 8–Q400 beslutade SAS dagen efter olyckan på Kastrup att sluta flyga med modellen.