Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Nu ska skägget skämmas bort

Publicerad 2013-08-20

Rakhyveln ratas men vi vill ändå trimma burret

Håriga hakor och hyvelkris?

Nej då, det vankas här­liga tider i rakbranschen.

Nu ska skäggen nämligen skötas som bebisar.

Hårigt och härligt. Skägg är det nya svarta och prins Carl Philip är inte sen att haka på trenden. Men någon kris i rakbranschen är det inte tal om. I stället satsar rakjättarna på kringprodukter för trimning av skägget.

Skäggen som snart sitter på var mans läpp och haka har skakat om rakjättar som Gillette och Schick.

Deras försäljning av rakblad och rakhyvlar har sjunkit.

Men någon kris för rakbranschen är det inte, tvärtom har den ökat med fyra procent det senaste kvar­talet, enligt Wall Street Journal.

Tvingas satsa nytt

Snarare har männen tröttnat på att pungslås av skenande priser hos giganterna och vänt sig till billigare ­alternativ som Bic eller den stora succén i USA: Dollar Shave Club, som är en ­prenumerationstjänst för rakpryttlar. Euromonitor, ett analysföretag, spår att ­Gillette och Schick kommer att satsa mer på produkter runt omkring skäggen om de nu inte kan hjälpa till med att skala av håret helt och hållet.

Kräver omvårdnad

De nya, tajta skäggen kräver nämligen betydligt mer omvårdnad än den gamla hårbusken. Om det tidigare har varit en smula svårt att få med männen på kosmetikatåget trots ihärdiga försök så verkar skäggen vara just vad som saknats för få män att spendera smärre för­mögenheter på krämer och oljor och inpackningar och färgningar.

I USA steg den marknaden med tre procent till 37 miljarder kronor mellan 2010 och 2011, enligt Euromonitor.

Skäggubbar