Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

S: 10 miljarder mer till tågen

Publicerad 2014-06-05

Socialdemokraterna tycker att alliansens miljardsatsningar på järnvägen är för snåla.

Nu vill partiet att ytterligare 10 miljarder kronor läggs på underhåll.

Dessutom vill de att staten på sikt ska ta över ansvaret för järnvägsreparationerna.

– Regeringen verkar helt ha tappat greppet om järnvägen, säger Anders Ygeman (S), ordförande för riksdagens trafikutskott.

Tågstrejk i Skåne, nedriven kontaktledning i Herrljunga och förseningar mellan Stockholm och Uppsala. Det är nästan så att man misstänker att dagens tågkaos är beställt av Socialdemokraterna. I dag föreslår partiet nämligen att ytterligare 10 miljarder läggs på järnvägsunderhåll. Anders Ygeman (S), ordförande för riksdagens trafiktutskott, håller med om att tajmingen nästan är för bra.

– Men jag kan lova att det inte är vi som har rivit ned ledningarna, säger han.

Tanken är att de extra pengarna ska täcka hålen som uppstått efter Trafikverkets uppmärksammade räknemiss. Bland annat räknade myndigheten fel på hur mycket kontaktledning som måste bytas. Trafikverket hade räknat på ungefär 6 000 spårkilometer – trots att den verkliga sträckan är omkring det dubbla.

– Med de här pengarna kan vi göra så att järnvägen fungerar som det är tänkt. Det kan inte regeringen göra med den budget som är satt i dag, säger Anders Ygeman.

Staten ska ta över ansvaret

Dessutom vill partiet att staten på sikt ska ta över ansvaret för järnvägsunderhållet. I dag är ansvaret uppdelat på alldeles för många aktörer, enligt Anders Ygeman.

– Vi har Europas mest uppsplittrade underhållsorganisation, men tyvärr har vi inte Europas bästa underhåll. Därför vill vi på sikt ta till baka underhållet och skapa en statlig underhållsorganisation.

För att finansiera satsningen vill Socialdemokraterna införa en vägslitageavgift för tung lastbilstrafik. Tanken är att utländska lastbilar – som i dag varken betalar vägskatt eller koldioxidskatt – ska utrustas med en gps-mätare vid gränsen. Ju längre bilen kör, desto mer får man betala.

– Tyskland och Polen har liknande system. Enligt våra beräkningar skulle det ge omkring fyra miljarder årligen, säger Anders Ygeman.