Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Nu har Saab fått upp farten igen

Uppdaterad 2014-02-27 | Publicerad 2013-12-03

Premiärtur för ”nya” bilen: Många här känner en liten revansch

Premiärturen var på cirka fem och en halv meter.

Men den rullade i alla fall.

Nu är Saab på hjulen igen.

Ingen, utom möjligen de mest inbitna svärmarna hade väl kunnat tro att den här dagen skulle komma. Dagen då man äntligen skulle få se en Saab rulla ut från bandet i Trollhättan igen.

Men i går, klockan 13.35 hände det omöjliga.

- Fast jag har aldrig tvivlat, sa projektledaren Fredrik Smit, som satt bakom premiärratten.

Visserligen kände man igen modellen, en Saab 9-3 Aero, som väl inte helt befann sig i bilteknologins absoluta framkant ens när Saab konkade för ett par år sedan. Men ändå.

Liket lever.

Dysterkvistar som den här tidningens Robert Collin, som i och för sig alltid brukar ha rätt, är skeptiska.

Men för det hårt drabbade Trollhättan är det här en stor dag och en stor händelse som visar att allt kanske ändå inte är helt hopplöst.

- Jag har hela tiden trott att det skulle ordna sig, säger kommunstyrelsens ordförande Paul Åkerlund, som själv kör omkring i två Saabar.

Ska tillverka elbilar

- Trollhättan har en evig tur som har en av västvärldens fåtaliga bilanläggningar. Det kostar otroliga pengar att bygga upp en sådan här anläggning.

En anläggning som kinesiska elbilfirman Nevs kom över för 1,8 miljarder, en spottstyver i sammanhanget. Sen har det kostat ytter­ligare 1,2 miljarder att ta fram den här ny­gamla 9-3:an.

Nevs ska tillverka eldrivna bilar. Men dagens vagn går på bensin.

- Det är vad kineserna vill ha, men elbilarna kommer snart, säger svenske direktören Mattias Bergman.

Centerledaren, näringsminister Annie Lööf klippte bandet tillsammans med Nevs ägare Kai Johan Jiang. Att hennes företrädare som centerledare tyckte att Saab skulle sluta drömma om att tillverka bensin­slukande bilar som ingen ville ha och i stället satsa på vindkraft var inget som Annie Lööf ville prata om i går:

- Det är riktigt kul att få vara med och återöppna en stor industrianläggning, fram­förallt när det handlar om en bilanläggning som ska satsa på elbilar.

Ärligt talat, trodde du att den här dagen skulle komma?

- Jag har alltid hoppats på Saab, säger Lööf.

Metallbasen Håkan Schött som sett så många av sina kamrater bli av med jobbet här i Trollhättan:

- Många känner en liten revansch här i dag. Olyckskorparna har kraxat hela tiden. Nu har i alla fall den första bilen lämnat bandet. Sen får vi se hur det går.

Bert Karlsson, mångårig Saabentusiast, ville lägga ett bud på just den här bilen. Men han fick inte komma in på tillställningen.

- Det var bara för journalister, säger han.

- Det var lite dåligt. Tråkigt att de är lite halvstöddig­a. De behöver varenda kund de kan få. Jag behöver tjänstebilar, hade kunnat köpa 30 bilar.

Till Saabmuseet

Dagens Industri skriver att Nevs huvudägare Kai Johan Jiang har lovat bort bilen till Nevs ordförande Kai Erling Trogens fru.

Fast först ska den skickas till Kina för att certifieras.

- Men sen kommer den tillbaka hit och hamnar förmodligen på Saabmuseet, säger en insatt källa.

När produktionen kommer i gång ska 28 bilar i timmen rulla ut från bandet. Nu ser vi bara en ensam vagn långt ner i monterings­hallen. Men det är premiärdag. Och måndag.

- Men vi kommer inte att tillverka några måndags­exemplar på det här stället, säger bilbyggaren Joakim Sjögren.

ANNONS