Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Strejk kan stoppa Stockholmstrafiken

Publicerad 2013-06-15

I nästa vecka kan Stockholmstrafiken stanna.

Både Seko och Kommunal har lagt strejkvarsel som påverkar bussar, tunnelbana och pendeltåg.

– Det kommer att bli kaos, säger Lars Friberg, avtalsansvarig på Almega Spårtrafikföretagen.

Inga pendeltåg, stopp på röda linjen och en stillastående tvärbana. Det kan bli verklighet i mitten på nästa vecka om inte fackförbundet Seko kommer överens med sin motpart Almega Spårtrafikföretagen. Sekos strejkvarsel som börjar gälla den 20 juni slår hårt mot Stockholms lokaltrafik.

– Det här kommer att få stora konsekvenser för resenärer i Stockholm om strejken bryter ut, säger Jesper Pettersson, pressekreterare på SL.

Stopp i busstrafiken

En vanlig junidag reser ungefär 250 000 personer med tunnelbanans röda linje. Nästan lika många resor görs med pendeltåg. För att kunna hantera den mängden resenärer vid en strejk krävs det ett ansenligt antal ersättningsbussar. Men bussarna riskerar också att stå still. Fackförbundet Kommunal har också varslat om strejk, men från den 19 juni. De har tagit ut tre stora bussgarage i Stockholmsområdet som konfliktobjekt.

Det innebär att all busstrafik i Sollentuna, Södertälje, Solna och Sundbyberg kommer att ställas in. Dessutom kommer hälften av alla innerstadsbussar att stå still vid en eventuell strejk.

– Ja, vi kan inte göra så mycket just nu utan vi inväntar resultatet från medlingen. Men under nästa vecka måste vi på allvar börja informera våra resenärer, säger Jesper Pettersson

Markerar mot upphandlingarna

Kommunal och Seko har valt sina konfliktobjekt med omsorg. För både Kommunals och Sekos del handlar det om att markera mot upphandlingarna av kollektivtrafiken i Stockholmsregionen.
– När våra medlemmar byter företag i samband med upphandlingar har vi märkt att företagen försöker dumpa villkoren. Vi vill ha till en modell som garanterar våra medlemmar värdet på sin tidigare anställning, säger Jonas Pettersson, kommunikationschef på Seko.

Men den förklaringen biter inte på hans motpart i förhandlingarna. Lars Friberg, avtalsansvarig på Almega Spårtrafikföretagen, är orolig för om polis och ambulans kommer att kunna utföra sitt arbete.

– Stockholmstrafiken kommer att bli fullständigt igenproppad om det blir strejk. Det är nästan så att man kan säga att det här riskerar att bli samhällsfarligt, säger han.