Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Spårvagnsförare övar halkkörning

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-04

Höstlöv på spåren ökar risken för spårvagnsolyckor. Därför utbildas nu alla nya förare

i konsten att hantera halkan.

Spårvagnsföraren Frida Rundqvist ska få hjälp av instruktören Dragan Sinik att parera hösthalkan. – Det känns jättebra att få det stödet, säger hon.

När löven faller och lägger sig i spårvagnsspåren blir stoppsträckan på vissa ställen 50 procent längre än vanligt.

– Det kan bli jättehalt. Man har inte så mycket kontroll som man skulle vilja eftersom vagnen väger mycket och blir svår att stanna, säger Frida Rundqvist, som gör sin första höst som spårvagnsförare.

Från att de första löven faller och ungefär två månader framåt har Göteborgs spårvägar extra beredskap på grund av halkan.

Oerfarna får experthjälp

Utöver en borstbil som sopar rent spåren från löv arbetar en erfaren förare med att instruera nya kolleger under halkperioden. De påminns om att sanda, hålla extra avstånd, sänka farten och att räkna med längre stoppsträckor än vanligt.

– Jag åker med dem som inte kört i lövhalka förut och ger dem tips. Om det behövs kan jag föreslå extra träning, säger instruktören Dragan Sinik.

Vad kan fotgängare, cyklister och bilister göra?

– Folk är ganska nonchalanta och går ut framför vagnarna. Nu måste alla se sig för mer noga och tänka på att stoppsträckan är längre, säger Dragan Sinik.