Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

”Besättningen kan vara inblandad”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-13

Besättningen på Arctic Sea är inblandade eller försöker skydda sig från pirater.

Det ser Jörgen Zachau, haveriutredare på Transportstyrelsen, som rimliga anledningar till att fartyget är försvunnet.

Det, eller att det har sjunkit.

Den 24 juli ska Arctic Sea ha kapats på svenskt vatten. I slutet av månaden skymtades fartyget utanför Portugal, men sedan dess vet ingen vart det tagit vägen eller vad som hänt.

Jörgen Zachau, haveriutredare på Transportstyrelsen, tycker att hela historien är skum.

– Det är en synnerligen märkvärdig historia, säger han.

Kaparna kan vara ombord

Snart tre veckor efter kapningen är det fortfarande okänt var fartyget är.

– Det kan vara så att besättningen, eller någon i den, är inblandad i kapningen. Eller att kaparna fortfarande är ombord.

Hur fartyget körde genom Östersjön efter kapningen, att den låg och drev ett tag verkar som rimligt beteende under en kapning, tycker Jörgen Zachau.

– Man fortsätter inte bara på oförändrad kurs och fart.

Mörkar för att skydda sig

Det kan också vara så att besättningen mörkar var fartyget finns för att skydda sig från ytterligare piratattacker.

– Rederiet och besättningen kan vara lite skraja efter det som hänt. De kan vara rädda för att det blir en fortsättningen på kapningen. Därför kan rederiet ha valt att inte berätta mer och besättningen valt att stänga av AIS:en.

AIS-systemet som visar var man är kan stängas av. Men då måste man kunna motivera det. Utanför Somalias kust, där det är vanligt med överfall, stänger man ibland av systemet. Detta för att försvåra för kaparna, som ofta söker en viss typ av fartyg eller till och med ett speciellt fartyg, genom att ge dem så lite information som möjligt.

Mot Afrika eller Karibien

Några spekulerar i att fartyget ska ha lastats om med smuggelgods istället för timmer. Men det tycker Jörgen Zachau låter långsökt.

– Det kräver en jätteorganisation och en detaljerad operation. Det räcker inte med några vanliga småhälare. Jag tror att timret är kvar på fartyget.

Båten kan inte längre användas på europeiskt vatten även om man målar på ett nytt namn.

– Den måste till någon del av världen där de inte är så noga. Där kontrollen är bristfällig, som i Afrika eller Karibien.

Svårt att hitta

Det tredje alternativet är att fartyget har sjunkit. Men då borde de automatiska nödsignalerna ha skickats ut.

– Är det en vanligt förlisning hinner man skicka manuella nödsignaler också. Men det händer ibland så snabbt att man inte hinner, Langeland som sjönk i Kosterfjorden är ett exempel.

Arctic Sea var lastad med timmer.

– Den här typen av last som också är på däck är inte helt riskfri, tvärtom. Om lasten är dåligt surrad och förskjuts så att båten får slagsida kan den sjunka.

Men flera saker talar emot att det ska ha gått så snabbt. Det är inte samma sak som med Langeland.

– Den här båten borde inte ha sjunkit så fort. Det tar tid för vattnet att komma in, och hur skulle man få ett så stort hål i båten?

Om båten verkligen sjunkit tror Jörgen Zachau att havsdjupet gör det svårt att hitta den.

– Men timmerstockar, flottar eller livbojar borde ha träffats på av en annan båt.

ANNONS