Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Aftonbladets vd Anna Settman slutar

Publicerad 2012-05-14

Chefredaktör Jan Helin tar över som publisher

Aftonbladets vd Anna Settman slutar efter 19 år på tidningen.

Chefredaktör Jan Helin blir nu publisher – både vd, chefredaktör och ansvarig utgivare.

– Journalistiken kan stärkas om publisherrollen utförs på rätt sätt, säger Jan Helin.

Efter 19 år på tidningen meddelade Aftonbladets vd Anna Settman i dag att hon lämnar företaget.

Settman har under sin tid på Aftonbladet bland annat jobbat som reklamchef, marknadschef, vd för Aftonbladet Nya Medier, vice vd och de senaste tre åren som vd för Aftonbladet Hierta.

– Jag känner att det är dags att göra något nytt nu. Har du jobbat så länge på en arbetsplats är det viktigt att sluta när det går bra. Hade vi inte haft så starka resultat just nu hade jag kavlat upp ärmarna och kämpat vidare, säger Anna Settman.

Vad hon ska göra nu är inte klart.

– Först och främst ska jag ha sommarlov och umgås med familjen. Sen ska det bli spännande att ta med sig erfarenheterna från Aftonbladet till en annan roll i näringslivet.

Ditt bästa Aftonbladetminne?

– Det bästa har varit att få jobba med alla duktiga aftonbladare. Men om jag ska utse topp tre blir det Sportbladets födelse, att vi ökar intäkterna digitalt och att annonsintäkterna nu är större digital än på print, vilket visar att vi ligger rätt i tiden.

"Intressant uppdrag"

Jan Helin har jobbat tillsammans med Anna Settman i många år. Han kallar henne en ”jäkla kompetent vd som lett Aftonbladets framgångshistoria”.

Sin nya roll som publisher tillträder han den 1 juni.

– Det är ett intressant uppdrag som ligger i tiden, men det är inte så att en publisher-lösning är rätt för alla tidningar i alla tider. Skälet till att jag tror att det fungerar för Aftonbladet är att vi nu behöver kontinuiteten för att bygga vidare det vi byggt ihop och hålla ihop det team vi har, säger Jan Helin.

Blir det inte svårt att kombinera den journalistiska integriteten med vd-rollen?

– Den redaktionella och journalistiska integriteten är extremt viktiga, men jag tror inte att den försvagas om publisherrollen utförs på rätt sätt. Min syn på journalistik finns kvar.

Hur kommer läsare och medarbetare märka förändringen?

– I början kör vi på med ”business as usual”, men det här kommer att innebära ett annorlunda arbetssätt. Jag ska sätta mig ned med mina närmaste medarbetare och ha en lösning klar så snart som möjligt.

"Fungerar just nu"

Aftonbladets styrelseordförande och koncernchefen i Schibsted Sverige, Raoul Grünthal, säger att den nya organisationen inte betyder att Aftonbladet för all framtid kommer att ha en publisher.

– Vi tror att det här fungerar just nu. Vilken modell som fungerar i framtiden får vi se, säger han.

Aftonbladets norska systertidning, Verdens Gang, har en publisher i Torry Pedersen

I Sverige har Dagens Nyheter sedan tidigare en publisher i Gunilla Herlitz.