Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Matteus

Påstånde om hastighet dras tillbaka av polisen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-09-13

Polisen ångerfull

Chockade 244 passagerare drabbades av den svåra kraschen.

I går kväll uppgav polisens presstalesperson Mikael Skoog att tåget körde alldeles för fort när olyckan utanför Linköping inträffade.

I dag är han mer trevande.

– Jag fick uppgiften initialt men det finns inga belägg för det, säger han till Aftonbladet.

Statens haverikommision har skickat utredade till Kimstad.

Både polisen i Östergötland och räddningstjänsten i Norrköping säger att uppgifterna om att tåget kört för fort är osäkra.

– Det var uppgifter som figuererade på olycksplatsen. Jag vet inte vem det var som sa det, säger Mikael Skoog som i går på en presskonferens uppgav att tåget kört över 100 km/h trots att hastigheten var nedsatt till 70 km/h på grund av banarbete.

Ångrar sig

I dag är han ångerfull att han spred vidare ett rykte som saknade täckning.

– Jag kan inte skylla på någonting. Jag har begått ett misstag, jag är bara människa.

Han tycker synd om lokföraren som indirekt utpekats som orsaken till att en människa svävar mellan liv och död.

– Det är synnerligen ledsamt, säger Mikael Skoog och menar att det var en stor och kaotisk olycksplats.

Räddningstjänsten ovetandes

Räddningstjänsten i Norrköping skötte gårdagens räddningsinsats.

– Det kan ha cirkulerat uppgifter om att tåget kört för fort, till exempel från vittnen, men vi har inga fakta om det, säger Joar Hjertberg som skötte den inre ledningen under kvällen.

Polisen i Östergötland hoppas nu att det ska gå att utreda hastighet med hjälp av tågets färdskrivare.

– Om det nu finns en sådan, säger polisens presstalesperson Mikael Skoog.

Svårt skadad

Ett flertal utredningar har sats igång för att bistå polisen i arbetet att utreda hur tåget kunde köra in i en traktor.

– Vi kan inte svara på om allt skett enligt reglerna, säger Trafikverkets Thomas Andersson som säger att verkets utredning kommer att vara klar om en månad.

Förutom Trafikverket kommer Statens haverikommission att utreda olyckan.

Många utredningar

De hade två personer på plats redan i går kväll och deras rapport kommer inom ett år, uppger TT.

Om några brister framkommer så är det upp till Transportstyrelsen att se över lagar och regler.

– Vi gör själva regelverket och ser till att transporter i Sverige har hög säkerhet, säger Henrik Olars, presstalesperson på Transportstyrelsen.

Polisen rubricerar ärendet som en arbetsplatsolycka.

Tillbakavisar

Från Trafikverkets sida tror man inte att olyckan har utlösts av för hög hastighet.

– Enligt våra kontroller finns det inget som tyder på att föraren körde för fort, säger verkets generaldirektör Gunnar Malm till TT i samband med Trafiksäkerhetskonferensen i Tylösand.

– I så fall skulle de automatiska systemen ha slagit till.

ANNONS