Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Elise, Lisa

Eljättens chef svarar om räkningarna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-05-02

De krångliga räkningarna är en svaghet

 VISST ÄR DE SVÅRA  Hemels vd Sture Gustafsson medger att företagets elräkningar är svåra att begripa och lovar bättring. Familjens egen elförbrukning har han god koll på. Och han förstår sin egen elräkning:  Vi bor i ett radhus i västra Stockholm och förbrukar 19 000 kilowattimmar om året med direktverkande elvärme och luftvärmepump. Har installerat energisparande centralstyrning.

Sture Gustafsson, 48, är vd för Hemel – en av Sveriges eljättar.

Han försöker tålmodigt förklara innehållet i sina egna fakturor.

– Jag håller med om att detta är jättesvårt. Att få lättbegripliga räkningar har högsta prioritet.

Hemel ingår i Birka Energi som tillsammans med de bägge övriga jättarna Vattenfall och Sydkraft producerar 80 procent och levererar nästan lika mycket av all el i Sverige.

Varför måste kunderna känna sig som om de har två hål i huvudet när de ska tyda era räkningar?

– Krångliga räkningar är en svaghet i branschen. Även hos oss, det erkänner jag direkt. Jag förstår att folk blir arga.

Varför har ni inte gjort något åt saken?

– Inom kort kommer vår nya faktura. Förhoppningsvis lätt att förstå för våra kunder – vi servar ju 800 000 anläggningar. Vårt förslag till ny faktura är redan framme, men vi vill inte visa den förrän den är helt klar.

”Fjärravläsning är för komplicerat”

l Beror inte fakturakrånglet på systemet med preliminär debitering?

– Jo, det bidrar förstås till att det blir många siffror, ord och begrepp att hålla reda på.

l Kan ni inte införa fjärravläsning för exakt rätt betalning – som bara en bråkdel av konsumenterna kan utnyttja i dag?

– Det är komplicerat att investera i fjärravläsning för alla våra kunder. Vi tycker faktiskt att vårt system fungerar med preliminär debitering och slutavlästa mätvärden en gång om året.

Varför måste jag själv, som exempel, betala över 500 kronor för mycket till nätbolaget per månad för preliminär förbrukning?

– Underligt. Hemel är ju inget nätbolag, men för vår del försöker vi via debiteringen ta fram kundens ”förbrukningsmönster”. Det ska inte bli så mycket pengar, så konsekvent, månad efter månad.

”Jag lovar att vi ska bli bättre”

Hemel/Birka toppar klagoligan hos Allmänna reklamationsnämnden hittills i år. Kommentar?

– Återigen, vi prioriterar att åtgärda allt som inte är bra. Som räkningarna. Vi hamnade på en lista över underkända elbolag, det blev en väckarklocka. Jag lovar att vi ska bli bättre!

En del tycker ni är svåra när man vill byta elbolag. Stämmer det?

– Nej, jag anser att vi är snabba vid byten. Men om man ska kommunicera med 250 aktörer på elmarknaden kan det bli komplikationer.

Lena Anderfelt, Lennart Arnstad

Följ ämnen i artikeln