Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Martin, Martina

Saker har slutat fungera – och ingen verkar bry sig

”Förut kunde man få svaret ”du har plats 106 i kön” när man ringde en myndighet. Numera får man vara glad om man ens kommer med i kön”, skriver Britta Svensson.

Bussen går inte, tåget stannar.

Medicinen har tagit slut.

Allt fler saker har slutat fungera, och ingen tar ansvar.

Bristen på snöröjning för gångtrafikanter i Stockholm har varit akut i flera år. Det har varit omöjligt att ta sig fram med käpp, rullstol eller rullator.

Vi var ett gäng som rasade i krönikor och sociala medier för några år sen. Absolut ingenting hände. Det blev bara värre under några vintrar som följde.

Så är det nu för tiden. Något oacceptabelt händer, och ingen bryr sig. Tidningarna skriver lite lamt, men ingen myndighet rycker ut, och politikerna pratar om annat - i det här fallet om vikten av snöröjning för cyklister.

Vid valet för några veckor sen skulle man plötsligt ta valsedlar i hemlighet bakom en skärm, och där rådde en absurd oreda.

En läsare har skrivit till mig om äldre som inte orkade köa. Själv var jag helt oförberedd på nyordningen. 

När jag väl kom bakom skärmen var det en enda röra bland valsedlarna. I varje fack satt en från Vänsterpartiet främst. Det fanns inte synliga valsedlar från alla riksdagspartier, och inte heller några blanka.

Jag var tvungen att bryta valhemligheten och be en funktionär om hjälp. Sen försökte jag ställa valsedlarna i rätt fack, men då var min tid bakom skärmen sedan länge ute. 

Röran fick vara kvar. 

Det var förstås oacceptabelt, men ingen verkade bry sig, fast Valmyndigheten hade varnat i förväg.

 

Det har börjat hända konstiga saker med mediciner, har jag vittnesmål om både från anhöriga och Facebook-vänner. Läkare skriver ut mediciner som inte finns på apoteken. Eller på ett enda, långt bort, som man måste kasta sig iväg till.

Ingen annan än den sjuke 70-plussaren har ansvar. Allra minst läkaren, som skrivit ut en obefintlig medicin.

Ni är väl trötta på gnäll på SJ, men självklart är det likadant där. Man köper en resa, som sen inte fungerar. Mina utlägg för taxi vid senaste haveriet blev 1100 kronor. Ersättning från SJ: 271 kronor.

I Stockholm har bussar börjat ställas in i oacceptabel omfattning. En fredag hann vi inte till olika viktiga bokade tider eftersom bussen inte gick.

Noll information i förväg. Bussen var plötsligt försvunnen från tidtabellen i appen. Orsaken visade sig vara ”en klimatdemonstration som påverkar busstrafiken i innerstaden mellan klockan 10 och 18. Busslinjer som påverkas är 1, 2, 3, 53, 54, 55, 57, 65, 69, 75, och 76”.

Nästa fredag likadant. Det orimliga i detta nämndes ingenstans. 

Små förtretligheter, tycker ni kanske. Inget jämfört med de stora problemen. 

Men de här haverierna äter sig in i område efter område. Förut kunde man få svaret ”du har plats 106 i kön” när man ringde en myndighet.

Numera får man vara glad om man ens kommer med i kön. Pensionsmyndigheten skriver rakt ut att ”Vi har inte möjlighet att ta emot alla samtal. När många ringer samtidigt kan systemet bli överbelastat vilket gör att du inte kommer in i vår telefonkö”.

 


  • Senast jag ringde en läkarmottagning var telefonkön full under hela telefontiden. Enligt en enkät av Socialstyrelsen tycker äldre med hemtjänst eller särskilt boende att det blivit svårare att få träffa en läkare.
  • Vårdguiden har tidningen, webbplatsen och telefontjänsten hetat där man kunnat få information, hjälp och boka tid. Nu ska alla bokstäver bort. Allt ska bara heta ”1177”. Konstigt och svårbegripligt.
  • Vill du ha hjälp av Allmänna reklamationsnämnden? De skriver att de ”har fått in ovanligt många ärenden de senaste månaderna. Därför kan det ta längre tid för oss att fatta beslut i ditt ärende”.