I krig kan man inte svamla
Svenska politiker borde lära sig av Zelenskyj
Det finns bara en svensk politiker som kan mäta sig med Volodymyr Zelenskyj.
Det är SD:s Jimmie Åkesson.
Båda har ett solklart budskap. Det råder ingen tvekan om vad de vill.
Politisk kommunikation är svårt. Du ska vara allvarlig, kunnig, smittande och få människor att dra på smilbanden. Men framför allt ska det vara kristallklart vad du vill.
Jimmie Åkesson kan konsten. Han vill minska invandringen till Sverige och särskilt den med ursprung i muslimska länder. När det åstadkommits blir Sverige ett land av mjölk och honung. Påstår han.
Man kan tycka vad man vill om innehållet. Men det är inte suddigt i konturerna. I all sin förenkling är det glasklart.
Just nu griper missmodet omkring sig i Ukraina. Två år efter den ryska storskaliga invasionen uteblir segrarna. Landvinningarna är i princip obefintliga medan dödstalen är höga.
Det innebär att president Volodymyr Zelenskyjs kommunikativa förmåga sätts på sitt svåraste prov sedan 24 februari 2022.
Men tills nu måste man betrakta honom som sällsynt lyckad och en viktig framgångsfaktor för Ukraina.
Vad gör han, och vad har han gjort, som är så bra? Bland annat följande, utan inbördes rangordning:
• Skapat ett solklart budskap. Ukraina ska och kan vinna över Ryssland och återta hela sitt territorium, även Krim.
Det är kanske omöjligt - men så ser budskapet ut.
• Ukraina tillhör väst. Vi vill inte ha med Putin att göra.
Här har Zelenskyj fått hjälp från EU som gett landet status som ansökarland. Och från en rad länder som bistått dem med krigsmateriel och expertis.
Men viktigare än det är kanske president Zelenskyjs högst personliga framtoning. Han har skapat en historia kring sig själv, ledaren för ett land i krig.
• Zelenskyj uppträder alltid i krigsgröna kläder. Till och med under sitt superkorta statsbesök i Sverige i somras var han klädd i en militärgrön tenniströja under blixtvisiten hos kungen på Stenhammars slott. Kungen bar kavaj.
Budskapet är enkelt: Zelenskyj har inte tid med kläder. Han ska vinna ett krig. Vem vill vara sämre än presidenten på den punkten?
• Han postar ständigt inlägg där han kommenterar det aktuella läget. Det kan inte ha funnits en president i världshistorien som kommunicerat lika ofta med sina medborgare som Zelenskyj.
Det här är inte nödvändigtvis en framgångsrik metod. Att den varit det beror på att avsändaren, presidenten själv, har ett förtroende hos publiken. Utan det, inget förtroende för budskapet.
• Volodymyr Zelenskyjs bakgrund som komiker. Han är visserligen utbildad jurist och det är säkert också till nytta för honom i det nuvarande uppdraget. Jurister är bra på att bena.
Men mer känt på hans cv är de fyra åren som huvudrollsinnehavare och president i tv-serien ”Folkets tjänare”.
Zelenskyj uppträder scenvant framför kameran och vet hur man presenterar ett budskap. Inget mumlande och harklande. En tillgång för alla politiker men på marginalen kanske avgörande för en ledare för ett land i krig.
Som ni ser har svenska politiker mycket att lära av Volodymyr Zelenskyj. Många av dem tycks tro att de har det i sig efter många år i politikens tjänst. Det har de inte.
Att framgångsrikt framföra sitt budskap är en konst, någonting man lär sig. Filosofen Aristoteles, även kallad talekonstens fader, beskrev det för över tvåtusen år sedan som ”konsten att vad det än gäller finna det som är bäst ägnat att övertyga”.
I det ingår målgruppsanalys. Volodymyr Zelenskyj är inte den ende moderne politikern som kan det. Det gör även Donald Trump. Han skiter i alla som inte tror på vad han säger, det räcker med dem som litar på att de är grundlurade av allt och alla.
Svenska politiker, möjligen med Jimmie Åkesson undantagen, har mycket att tjäna på att lära sig av Volodymyr Zelenskyj.
Vad är den uppgift som Sverige ska samla sig kring?
Hur se uppoffringarna ut?
Vilka är vinsterna?
Vilka är motståndarna? Hur ser fienden ut?
På lördag går Rysslands anfallskrig mot Ukraina in på sitt tredje år. Zelenskyj uppträder i sina gröna kläder och ångar på.
Det är en extrem situation. Men inte desto mindre en som svenska, ursäkta uttrycket, svamlande, och ofokuserade politiker har väldigt mycket att lära sig av.
TRE SPANINGAR
Förra veckans största politiska nyhet stod miljardären Roger Akelius för. Han ville köpa in sig i skolkoncernen Academedia. Han kallar sig ”pedagogiknörd” och sade att utbildning är viktigare än utdelning (till aktieägarna). Men efter kraftiga kursfall ställdes affären in. Synd.
Sara Skyttedal, ledamot av EU-parlamentet, lämnar KD och blir vilde eftersom hon saknar förtroende för Ebba Busch. Om hon trodde beslutet skulle tas emot med bestörtning fick hon fel. Att de inte gillar varandra har stått klart. Det skulle förvåna om inte Busch drar en suck av lättnad.
1 mars, plus minus någon vecka, har länge varit mitt tips för när Sverige blir medlem i Nato. På måndag öppnar Ungerns parlament efter juluppehållet och då har premiärminister Orban lovat ett snabbt beslut. Den som lever får se. Tidigare under processen har ordhålligheten varit låg.
Gå med i vår opinionspanel
Vill du vara med och svara på Demoskops undersökningar där vi tar reda på vad svenska folket tycker om exempelvis samhällsfrågor och politik? Resultat presenteras bland annat i Aftonbladet. Det är frivilligt att svara, du är anonym och kan gå ur när du vill. Klicka på länken för att anmäla dig.