Rädda världen och bli miljonär – eller?
”Minst en miljonär varje vecka.”
”1,2 miljarder i vinstpotten och en miljon i veckan. Köp lott nu.”
”1,2 miljarder i vinstpotten 2012.”
Så varför har jag börjat reta mig på Postkodlotteriet? Den präktiga ”välgörenhetsorganisationen” som med sina aggressiva reklamkampanjer rör vid både mitt hjärta och min vinsthunger.
Köp en lott. Sponsra oss. Hjälp ett sjukt barn. Rädda vår miljö. Bli en miljonär. Vi har 1,2 miljarder i vinstpotten.
Jag har inget emot att det skräniga Postkodlotteriet ger pengar till sjuka barn. Och ja, den holländska lotterikoncernen levererar. Inte tal om annat. Man organiserar insamlingar, gör reklam och raggar sponsorer. Man ger pengar till hjälporganisationer. Det fixas clowner och underhållning på sjukhusens barnavdelningar. Det är Upp och Hoppas kafé och Ulligt och Gulligt kafé. Man ordnar sommarläger.
Det är miljö, humanism och mänskliga rättigheter.
Det är effektivt.
Det är folkligt, festligt och säkert finns här också många glada barn.
Ändå skaver det.
Charity Rating utvärderar ideella organisationer. Och enligt Charity Rating är lotterier en ineffektiv form av insamling. Bara 20 procent av de totala intäkterna går till den vi tror att vi samlar pengar till. Och för den holländska ägarkoncernen Novamedia är det stora välgörenhetsspektaklet bara som en slags investering, vad man måste göra för att komma åt vinsterna. Syftet med insamlingarna är att berika sig.
Barnen får sin slask-ranson. De stora pengarna går till de holländska ägarna.
Men kan vårt hyvens Postkodlotteri vara invecklat i något sånt här?
Jodå.
2009 presenterade Charity Rating följande resultat:
• Postkodlotteriets vinstutdelning är 24 procent lägre än genomsnittet.
• Postkodlotteriets utdelning till förmånstagare är 21 procent lägre än genomsnittet.
• Postkodlotteriets driftskostnader är 83 procent högre än genomsnittet.
• Bara 27 procent går till välgörenhet.
Men rätt ska vara rätt. Och enligt Postkodlotteriets hemsida så har man hyfsat till den här statistiken. Nu ger man till exempel
7 procent mer till välgörenheten.
Kanske inte så anslående. Men här kan vi ju alla hjälpa till att bättra på det hela.
Köp en lott. Bli en miljonär.