Vi käbblar som vi gjorde som barn
Försök att minnas första dagen efter jullovet, vilka som pratade om sina julklappar och vilka som inte gjorde det.
Ryggraden säger att rikemansungarna skröt om allt som låg under paradispalmen och att arbetarvalparna inte sa halv sju. Ryggraden säger att de därefter bråkade.
Snart klarnar det ändå. Ryggraden har fel.
Men låt oss först summera vad vi gjorde under året.
Vi bråkade om romers rätt att tigga och om polisers rätt att twittra. Vi bråkade om clowner och om Donald Trump, eller om det var samma sak.
Vi bråkade som vanligt om jultraditionerna. Vi bråkade om Kakan Hermanssons rätt att få göra reklam för en bil som har fyra nollor i grillen och en bakom ratten.
Vi bråkade om en muslimsk tomte - ursäkta kulturell appropriering - som i sin rädsla för prematur ejakulation inte vågade ta en kvinnlig tv-reporter i hand.
Vi bråkade om huruvida antirasism utövas bäst genom besatthet av hudfärg eller genom att låtsas att vi är blinda.
Vi var förvisso överens om att både kvinnoförtryck och terrorism är avskyvärt, men det lyckades vi likväl bråka om mer än allt annat.
Det enda vi inte bråkade om var grunden till alla bråk.
För året har varit som en klass efter jullovet. Vi käbblade precis som vi gjorde som barn. Men tänk två gånger, ryggraden har inte rätt.
Barnen med rika föräldrar pratade egentligen tyst om sina solresor och lyxklappar, eftersom de inte ville väcka avundsjuka i onödan.
Det var de andra barnen som jämförde presenter och blev oense, precis som vanligt folk i år har hetsat mot varandra. Under tiden har den ekonomiska eliten suttit tyst och blivit ännu rikare.
Alla ville förklara varför så många vita arbetarmän på den amerikanska landsbygden röstade på Trump. Färre frågade sig varför den stenrika överklassen - oavsett kön, adress och hudfärg - också gjorde det.
Med den logiken kommer vi fortsätta slåss om grindslantar i stället för de skattemiljarder som sipprar via Panama till Brittiska Jungfruöarna.
Vi bråkar om identitet, vilket kanske är rimligt, men identiteten grundar sig likväl i ekonomin. Fråga vem som helst, från Ayn Rand till Karl Marx.
Snart är det ny termin. Låt oss då räkna matte igen.