Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Nya podcasten liknar tidningen från 1938

Ibland ägnar jag hela dagar åt att tänka på Adnan Syed.

Mördade han sin ex-flickvän Hae Min Lee? Ströp han henne där på kundparkeringen utanför elektronikfirman Best Buy i januari 1999? Grävde han ned hennes kropp i Leakin Park?

Jag är inte direkt ensam om att undra. Redan under första veckan toppade ”Serial” Itunes topplista. På bara några veckor har journalisten Sarah Koenigs podcast-serie blivit ett internationellt fenomen.

Det hela började med ett brev. Kunde Sarah titta närmare på ett femton år gammalt mord i Baltimore?

Visst kunde hon det.

Inte så mycket för att fallet var särdeles spektakulärt, erkänner hon i första avsnittet. Snarare för att hon ­aldrig annars får mordfall i knäet. Hon arbetar inte som kriminaljournalist. Det är också en av styrkorna. Koenigs stegrande besatthet blir vår. Tidigt slås två saker fast. Domen mot den livstidsdömde Adnan är tunn. Och ­någon ljuger.
Serien beskrivs som en journalistisk banbrytare: ett pågående livegräv, en radiodokumentär i serieform.

Men mest av allt är det en påminnelse om berättelsens överlevnad.

Det stod inte minst klart för mig när jag i torsdags lyssnade på det senaste avsnittet medan jag städade ur en garderob. I en låda ligger gamla tidningar som vi fann när vi renoverade. De ­hade isolerat väggar.

Det var en händelse som såg ut som en tanke: Medan Sarah Koenig kör runt i Baltimore för att testa åklagarens tidslinje bläddrade jag i en Hemmets Veckotidning från 1938. Hela tidningen var full av följetonger. En hette ”Utan alibi”.

Och sjuttiosex år senare sitter ­miljontals lyssnare varje torsdag och väntar. Som en bekant skrev på Facebook: ”Livet är vad som händer ­medan man väntar på nästa avsnitt av ­Serial.”

Inte för att serien är nyskapande. Tvärtom. ”Serial” gör samma sak som Hemmets veckotidnings långkörare ”Utan alibi” en gång gjorde: fångar sin publik. Det är berättelsens tidlösa kvaliteter som kittlar. Eviga teman: omöjlig kärlek, sex, vänskap, ond bråd död.
Fram träder en berättelse i två plan. Dels whodunnit-berättelsen om ett brott: ett finmaskigt nät av bevistrådar, mobilmaster, tidsscheman.

Men också det som varje minutiöst undersökt vittnesmål bär med sig. ­Berättelsen om tonårslivet i Baltimore i januari 1999. Den osminkade high school-vardagens monotona rundgång av friidrottsträningar, marijuana­kompisar och parkeringsplatsknull.

Vi kan dödförklara alla olika distributionsformer hur ofta vi vill: romanen, långfilmen, papperstidningen, ­tevemediet, radion. Men en sak vet vi. Berättelser kommer alltid att finna ­sina vägar ut.

Om podcast-serien som berättarform kan man bara slå fast en sak.

Den kommer aldrig att isolera några väggar.

Vad?

 ”Serial”, amerikansk podcast-serie av journalisten Sarah Koenig, som under hösten blivit en smärre sensation. Allt kretsar kring ett femton år gammalt mordfall i Baltimore. Själv pitchade jag den häromdagen för en vän med orden: ”Som en tv-serie. Fast radio. Och på riktigt.”

Vem?

Sarah Koenig.

  Adnan Syed var 17 år när han greps för mordet på ex-flickvännen Hae Min Lee. Dömdes mot sitt ­nekande till livstids fängelse – till stor del på grund av kompisen Jays utpekande. Journalisten Sarah Koenig har i ”Serial” bestämt sig för att ta reda på sanningen om fallet. Vem ljuger?

Följ ämnen i artikeln