Nya podcasten liknar tidningen från 1938
Ibland ägnar jag hela dagar åt att tänka på Adnan Syed.
Mördade han sin ex-flickvän Hae Min Lee? Ströp han henne där på kundparkeringen utanför elektronikfirman Best Buy i januari 1999? Grävde han ned hennes kropp i Leakin Park?
Jag är inte direkt ensam om att undra. Redan under första veckan toppade ”Serial” Itunes topplista. På bara några veckor har journalisten Sarah Koenigs podcast-serie blivit ett internationellt fenomen.
Det hela började med ett brev. Kunde Sarah titta närmare på ett femton år gammalt mord i Baltimore?
Visst kunde hon det.
Inte så mycket för att fallet var särdeles spektakulärt, erkänner hon i första avsnittet. Snarare för att hon aldrig annars får mordfall i knäet. Hon arbetar inte som kriminaljournalist. Det är också en av styrkorna. Koenigs stegrande besatthet blir vår. Tidigt slås två saker fast. Domen mot den livstidsdömde Adnan är tunn. Och någon ljuger.
Serien beskrivs som en journalistisk banbrytare: ett pågående livegräv, en radiodokumentär i serieform.
Men mest av allt är det en påminnelse om berättelsens överlevnad.
Det stod inte minst klart för mig när jag i torsdags lyssnade på det senaste avsnittet medan jag städade ur en garderob. I en låda ligger gamla tidningar som vi fann när vi renoverade. De hade isolerat väggar.
Det var en händelse som såg ut som en tanke: Medan Sarah Koenig kör runt i Baltimore för att testa åklagarens tidslinje bläddrade jag i en Hemmets Veckotidning från 1938. Hela tidningen var full av följetonger. En hette ”Utan alibi”.
Och sjuttiosex år senare sitter miljontals lyssnare varje torsdag och väntar. Som en bekant skrev på Facebook: ”Livet är vad som händer medan man väntar på nästa avsnitt av Serial.”
Inte för att serien är nyskapande. Tvärtom. ”Serial” gör samma sak som Hemmets veckotidnings långkörare ”Utan alibi” en gång gjorde: fångar sin publik. Det är berättelsens tidlösa kvaliteter som kittlar. Eviga teman: omöjlig kärlek, sex, vänskap, ond bråd död.
Fram träder en berättelse i två plan. Dels whodunnit-berättelsen om ett brott: ett finmaskigt nät av bevistrådar, mobilmaster, tidsscheman.
Men också det som varje minutiöst undersökt vittnesmål bär med sig. Berättelsen om tonårslivet i Baltimore i januari 1999. Den osminkade high school-vardagens monotona rundgång av friidrottsträningar, marijuanakompisar och parkeringsplatsknull.
Vi kan dödförklara alla olika distributionsformer hur ofta vi vill: romanen, långfilmen, papperstidningen, tevemediet, radion. Men en sak vet vi. Berättelser kommer alltid att finna sina vägar ut.
Om podcast-serien som berättarform kan man bara slå fast en sak.
Den kommer aldrig att isolera några väggar.
Vad?
”Serial”, amerikansk podcast-serie av journalisten Sarah Koenig, som under hösten blivit en smärre sensation. Allt kretsar kring ett femton år gammalt mordfall i Baltimore. Själv pitchade jag den häromdagen för en vän med orden: ”Som en tv-serie. Fast radio. Och på riktigt.”
Vem?
Adnan Syed var 17 år när han greps för mordet på ex-flickvännen Hae Min Lee. Dömdes mot sitt nekande till livstids fängelse – till stor del på grund av kompisen Jays utpekande. Journalisten Sarah Koenig har i ”Serial” bestämt sig för att ta reda på sanningen om fallet. Vem ljuger?