Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

Vi är de nya makthavarna utan kostym

TJEJERNA TAR ÖVER  Kvinnor är mer aktiva än män på sociala plattformar som Facebook och Instagram - och de har en enorm möjlighet att påverka.

Så kallade kvinnointressen har nästan aldrig varit lika fina som mansintressen. Vad det skvallrades om på en syjunta har sällan likställts med det som diskuterades på en herrklubb (observera ordvalen skvallra och diskutera). Ungefär på samma sätt som att prata inredning och nya kläder ansetts som mindre fint än att snacka fotboll och spekulera i kommande värvningar.

Skillnaden nu mot då är att de intressen som förr skedde bakom för varandra stängda dörrar i dag förflyttats till allmän beskådan – liksom tyckandet och åsikterna om vad vi har för oss. I dag är det få kvinnor som ses på syjunta, i stället umgås många av oss på ­sociala medier. Personligen tar jag dagligen del av flera hundra för mig egentligen helt okända kvinnors vardag tack vare Instagram.

Vi följer varandra, gillar varandras bilder, hyllar och inspireras. Detta inte på något sätt som substitut för mina verkliga vänner, en kram IRL kan aldrig ersättas av en hjärt-emoji, men det får mig att må bra.

Plötsligt har jag flera hundra att dela specifika intressen med. Vi bygger nätverk i mobilen och använder hashtags för att hitta fler och fortsätta utvecklas. Men ­tyvärr får vi fortfarande ofta stå till svars, ”skämtsamt”, för det i verkliga livet. Våra intressen ­online har en förmåga att väldigt lätt förlöjligas av personer av ­motsatt kön.

Siffror visar att kvinnor är mer aktiva än män på sociala plattformar som Facebook och Instagram – vi har större benägenhet att gilla, kommentera och dela. När listan över personer med världens största Instagramkonton gjordes i slutet av förra året bestod topp fem av kvinnor. Att ha miljontals följare på Instagram är makt. Att ha hundratusentals är samma sak. Du har en enorm möjlighet att påverka – och du vet att du når dina följare med exakt det budskap du väljer att förmedla. 83 procent av svenska tjejer i åldrarna 12-15 år använder dagligen Instagram och det är fler kvinnor än män i alla ­åldersgrupper som använder både Instagram och Facebook. Men trots vetskapen om vilken maktfaktor sociala medier är anses umgänget på plattformarna av många fortfarande inte passa in i finrummet. Speciellt inte när det kommer till frågor och intressen som till största del attraherar tjejer och kvinnor.

Men bara så ni vet: framtiden är redan här. Tiden är förbi när nätverkande bara ägde rum i salar med mörka träslag bland gubbmagar i varierande storlek. Nu finns makten bokstavligen i våra händer och att nätverka med någon på andra sidan jorden har aldrig varit lättare. Oavsett om det handlar om ett delat intresse för inredning eller politiska sakfrågor. Den som fortsätter förlöjliga kvinnors agerande på sociala medier kommer snart inte ha mycket att säga till om. För ni anar inte hur mycket makt en perfekt stajlad dagens outfit kan leda till.

Morsning …

Jag älskar dagar som mors dag när flödet fylls av fina hyllningar från barn till mammor. Många av oss kanske inte är så bra på att sätta ord på vad vi känner ansikte till ansikte - då är det så himla fint att få hjälp av flödena.

… och goodbye?

Dags att byta ut Björklund som partiledare för ­Liberalerna? Han verkar liksom inte ens längre förstå vad det är han själv säger och gör - fastän det är all­deles uppenbart för alla andra runtomkring. Söndagens partiledardebatt var ett skrämmande bra exempel på det.

Följ oss på Facebook

Följ ämnen i artikeln